Alle Bilder zeigen

Citroën C6 Conduite Interieure — 1929

A pre-war Citroën in a fantastic restored condition. The cars of this production time of the brand is referred to as Propulsion Arrière, rear wheel drive. A standard layout back in these days, but from as early as 1934 it was all just front wheel drive, Traction Avant, for Citroën.

Peter Sundfeldt
Inspector
E-Mail senden

"Meticulously restored in every detail."

COUNTDOWN
HÖCHSTES GEBOT
BEENDET
115 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12709
ÖDEBORG
RESERVATIONSPREIS
Nicht erreicht
EINLOGGEN, UM GEBOT ABZUGEBEN
Sie müssen ein Konto haben und eingeloggt sein, um ein Gebot abgeben zu können.
Teilen / anderen einen Tip geben
Peter Sundfeldt
Inspector
E-Mail senden

"Meticulously restored in every detail."

Beschreibung

Ägaren har skrivit en liten text om renoveringen, vi låter honom själv berätta:
"Är idag en glad pensionär sedan flera år tillbaka, har sedan ungdomen sysslat med bilar, först som bilmekaniker, och sedan 50 år tillbaka som egen företagare i bussbranchen, och på fritiden sysslat och reparerat veteranbilar.
Hur börjar man en berättelse om en gammal bil som varit i mina tankar sedan 40 år tillbaka. Första gången som jag fick höra om denna bil var genom en god vän.
Detta var i början av 1970-talet, vi åkte till platsen där bilen fanns. Den var uppställd i ett gammalt hönshus och var i ett mycket fint skick. Jag blev givetvis helt betagen av bilen och vill gärna köpa den. Ägarna som köpt den via en annan köpare som genom kontakter köpt bilen i Norge ville inte sälja den, utan skulle själva göra den i ordning när de blev pensionärer. Bilen denna Citroen C6 1929, hade alltså inköpts i Norge av Gårdbruker Rolf Sorge, Råde den 15 april 1965. Bilen blev nedmonterad och överförd till Sverige utan tullintyg, och senare hopmonterad i Sverige. (Bilen är omnämd i Autogenial medlemsmatrikel nr 215 b.)
(Bifogar vissa intressanta dokument från detta köp) Så nästan 35 år senare:
2005 träffar jag på ägarna till bilen och frågar om den nu är färdig. Nej, men nu kan du få
köpa den svarar dom, hur ser då bilen ut? Du får komma och se den och ge oss ett pris! Några dagar senare kör vi bort och tittar på bilen, och den var inte lika fin som tidigare, för 35 år sedan, rostangripen hål i skärmar och dörrar, fuktskadad och söndrig klädsel, råttbon lite varstans , alltså i ett eländigt skick, på grund av en dålig uppställningsplats.

Jag köper bilen till slut. Tar hem den och börjar med att genom Svensk Bilprovning göra en ursprungsbesiktning, enär bilen ej hade några tullhandlingar. Bilen blir helt nedmonterad,
och reparation börjar. Blästring av ram, m.m. Motor, växellåda och kardan renoveras, lagning, svetsning av skärmar och dörrar, alltså en totalrenovering av bilen. Började i feb. 2006 och har jobbat från och till i 4 år. Har haft en del problem att skaffa reservdelar, men genom ett gott samarbete med Depanoto i Nogent Le Rotrou i Frankrike, har jag hittat det mesta till bilen. Lackeringen lämnade jag in till Kopperöds Bil & Lack Uddevalla som gjort ett mycket fint arbete, samt omklädsel av stolar, tak m.m. är gjort av $-Klädsel Stigen.

I feb. 2010 var bilen nästan klar förutom kylet som vart inlämnat för omcellning försvunnet. Problemet var att kylarfirman gått i konkurs. Hade även betalt 11,000:- kr i förskott som givetvis var borta. Men med god hjälp av Göteborgs kylarservice, (som tagit hem ett kyl till min bil för konkursboet som ej kunnat hämta ut det), kom kylet äntligen på plats

Ett kuriosadetalj är att norska ägaren Andreas Sorge blev erbjuden att köra bilen till Citroen i Frankrike på 1950 talet och välja sig en valfri Citroen gratis!!

Började göra bilen klar för reg-besiktning, sökte tid, men här blev det problem, ursprungs­ besiktning var gjord 2006, och 2008 övertog Transportstyrelsen från Trafikverket, vilket med­ förde att de ej kunde hitta någon ursprungsbesiktning på bilen. Till slut blev det ändå klart och bilen blev reg-besiktad i juni 2010, reg.nr CGG 430.

Detta är i mycket stora drag hur man kan lägga ned c.a 4 år på att reparera en gammal bil. Har även låtit Svenska Citroenklubben besiktiga den för MHRF-försäkring, enligt besiktning­ sman Robert Janssons utlåtande: Kan inte bli bättre!"

Holger Alexandersson
Medl nr: 8230 Svenska Citroënklubben

Teknische Daten

  • Baujahr/Modelljahr
    1929/1929 
  • Erstzulassung
    2010-06-12 
  • Abgelesener Tachostand (km)
     
  • Kennzeichen
    CGG430 
  • Fahrgestellnummer
    10271 
  • Kw / PS
    42 / 57 
  • Kraftstoff
    Petrol 
  • Getriebe
    Manual 
  • Innenausstattung/Polster
    Fabric 
  • Farbe
    Pale green/black 

Beurteilung Fahrzeugzustand

  • Zustand technisch:

    Impeccable in engine and gearbox, but it's good to make use your engine sound talent and feeling as a driver of a Citroën Six from 1929, as with all pre-war cars. The cruising speed is around 60-70 km/h.

  • Zustand Interieur:

    A Conduit Interieur literally means driving inside and for that the car has some exquisite materials inside. Beautiful woodwork, fabric and details.

  • Zustand Exterieur:

    This car is not an exhibition car, although you get feeling it is. The paintwork is as good as when it was fresh out of the paint box some 10 years ago.

  • Zustand gesamt:

    An adorable representative of the brand's early years, and a rare car among the pre-war models of its time.

Fahrzeugangeben vom Kraftfahrzeugbundesamt

Fordonsstatus: Itrafik 2010-06-12
Ursprungsbesiktning: 2010-06-07 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2010-06-12
Senast godkända besiktning: 2010-06-07
Besiktigad tom: Besiktningsbefriad
Årsskatt: Skattebefriad
Antal ägare: 1

Lagerort und Info zur Besichtigung

For viewing the vehicle, contact

Peter Sundfeldt
phone:+46 705 38 80 22
email: peter.sundfeldt@bilwebauctions.se

Abholung

Collecting of vehicles, you need to book a collection time by calling
Peter Sundfeldt +46 705 38 80 22
Customer service +46 31 933 331

Once your payments have been cleared via our bank, we will send a confirmation to your email address and you can arrange a collection time.

Auktionsinfo

General information about the condition of the vehicles .
  • At this auction, many vehicles have been included in car collections and have been stored (mothballed) for a long time. For this reason, they are described from a collector's perspective and may need technical reviews and maintenance service - oil, battery replacement, new tires, brake review, etc. - before they can be used. .
  • During the auction days information about a vehicle may be updated up to the day before the auction ends. When you bid at the end of the auction period - and also if you have made an earlier bid - we therefore ask you to read the descriptions carefully, in case something has been changed due to new information.
Important to know before placing your bids!
  • Once you have called in an item and the reservation price is reached we want you to deposit the entire purchase amount into our client funds account before retrieval can take place.
  • When you need to retrieve a called in object we want you to examine it carefully. If you consider that the item does not match our description you do not need to complete the purchase. In this case the deposited purchase sum and the entry fee are refunded.
  • If you do not examine the item on the spot the call charge will be debited, but you do not have to complete the deal.
  • If you make the entire purchase exclusively at a distance you have 14 days to cancel, but must return the item at your own expense.
  • Your shipping costs and other costs are not reimbursed when the right of withdrawal is exercised. Swedish court applies.
  • For items that have not been collected within 14 days storage costs may be charged.

Danke, dass Sie sich für unsere Auktionen interessieren!

Wir senden Ihnen eine E-Mail, wenn die Gebotabgabe startet.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG