Alle Bilder zeigen

Trabant P601 LX 2 Cylinder 0.6 — 1990

En helt ny oanvänd Trabant. En tidskapsel i nyskick. En ägare sedan ny!

Michael Luft
Valuator
E-Mail senden

"Vad ska man säga?! En helt ny bil. Tillverkad i forna Östtyskland. Ett stycke historia att spara på. Oöppnade originaltillbehör från fabrik finns, sidobackspegel, inplastade vindrutetorkare, glasburk med bättringslack, mutterkåpor av plast, extra glödlampor, originalverktyg, och bränslesticka för att mäta bränslenivån i tanken, och papperspåsen från fabriken som allt levererades i.
Ägs och är undanställd av samlare sen ny."

COUNTDOWN
HÖCHSTES GEBOT
BEENDET
51 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11131
GÖTEBORG
RESERVATIONSPREIS
Erreicht
EINLOGGEN, UM GEBOT ABZUGEBEN
Sie müssen ein Konto haben und eingeloggt sein, um ein Gebot abgeben zu können.
Teilen / anderen einen Tip geben
Michael Luft
Authorized valuator
E-Mail senden

"Vad ska man säga?! En helt ny bil. Tillverkad i forna Östtyskland. Ett stycke historia att spara på. Oöppnade originaltillbehör från fabrik finns, sidobackspegel, inplastade vindrutetorkare, glasburk med bättringslack, mutterkåpor av plast, extra glödlampor, originalverktyg, och bränslesticka för att mäta bränslenivån i tanken, och papperspåsen från fabriken som allt levererades i.
Ägs och är undanställd av samlare sen ny."

Beschreibung

Detta är en Trabant P601 LX. LX betyder lyxmodellen, med bland annat navkapslar och andra detaljer av plast, innertak av tyg, extraljus fram och backljus bak, och elektronisk mätare för bränsleförbrukning. Bränslekran med reservläge finns under instrumentpanelen.
Det är årsmodell 1990, och detta är en av de sista tillverkade med tvåtaktsmotor.
Den köptes ny av nuvarande ägare direkt ifrån fabriken i Zwickau, i februari 1991, via en tysk bilförmedlare. Sedan dess har den stått förvarad och aldrig använts.
När muren föll i november 1989 ville folk i Östtyskland inte ha dessa bilar längre utan vill hellre köpa till exempel en Volkswagen Polo. De försökte sedan tillverka den med en fyrtaktsmotor, innan tillverkningen ganska snart lades ner. Bilen levererades ny bland annat med en glasburk med bättringslack, som man skulle kunna använda vid mindre skador. Karossen är gjord av en plast som kallades Duroplast och som enligt uppgift ska ha bestått av rysk hårdpressad bomull. Med bilen följer bland annat original snökedjor. Se bild.

Teknische Daten

  • Baujahr/Modelljahr
    1990/1990 
  • Erstzulassung
     
  • Abgelesener Tachostand (km)
    53 km 
  • Kennzeichen
    PAT384 
  • Fahrgestellnummer
    4324201 
  • Kw / PS
    19 / 25 
  • Kraftstoff
    Petrol 
  • Getriebe
    Manual 
  • Innenausstattung/Polster
    Clothe 
  • Farbe
    Vit 

Beurteilung Fahrzeugzustand

  • Zustand technisch:

    När bilen sista startades för 25 år sedan gick den alldeles utmärkt. Behöver genomgång innan uppstart. Originalbatteriet från fabrik sitter i. Dock förmodligen oanvändbart.

  • Zustand Interieur:

    Fantastisk inredning! Brun, beige. Och plastig, men helt i nycskick!

  • Zustand Exterieur:

    Den är i nyskick. Passning och finish är dock bedrövlig. Men så var dessa bilar. Någom mindre ytrost finns på nån fälg.

  • Zustand gesamt:

    En fantastisk känsla att sätta sig i en ny bil, konstruerad på 50-talet, och tillverkad 1989/90. Inregistrerad men ej registreringsbesiktigad. Bilen måste alltså registreringbesiktigas för att få köras.

Fahrzeugangeben vom Kraftfahrzeugbundesamt

Fordonsstatus Avst 1990-08-08 (Förreg)
Direktimport Ja EGET (privatimport från icke EU-land)
Körförbud Nej
Skattebefriad Ja

Kommentar vom Besitzer

En Trabant är alltid en Trabant! I Berlin kan man åka på safari med gamla Trabanter. Det finns gott om reservdelar och detaljer att köpa från Tyskland om man skulle behöva.

Fakten zum Modell

Östtyska Trabant började tillverkas 1957 och produktionen löpte på till 1991. Sammanlagt tillverkades drygt tre miljoner bilar och såldes framför allt i Östeuropa. Visionen var att skapa en folkbil och redan 1954 var första prototypen klar med Lioyd som förebild. På grund av den stora bristen på råvaror gjordes karossen i Duroplast.
Efter tidiga varianter kom i början av 1960-talet den Trabantmodell som kom att se likadan under hela den resterande DDR-tiden, nämligen Trabant 601. Trabanten var mycket liten och blev snabbt omodern. Bilen var framhjulsdriven och hade en tvåcylindrig motor av tvåtaktstyp, de sista årgångarna hade motorn en cylindervolym på 0,6 liter med en effekt på 26 hk. Utvecklingen under den resterande tillverkningstiden sträckte sig enbart till några få detaljer. Den fanns även i en kombi-version. Namnet Trabant togs fram genom en undersökning och betyder reskamrat.

Lagerort und Info zur Besichtigung

Welcome to the showroom:
·     Monday 1 October at 15:00 to 19:00

Address: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Abholung

Collecting of vehicles, you need to book a collection time by calling our customer service +46 723 705928
The collection must be done no later than Friday 19 October

Once your payments have been cleared via our bank, we will send a confirmation to your email address and you can arrange a collection time.

Auktionsinfo

General information about the condition of the cars.
  • For this auction the cars are not declared as vehicles of daily/normal usage, rather they are described from a collecting perspective.
Important to know before placing your bids!
  • If you have won an auction where the reservation price is passed, please deposit to our client account the full amount before you arrange for pick up of any items.
  • You will be fully refunded, including the bidding fee, if you at the time of inspection and delivery is of the opinion that the description of the item does not match its real condition.
  • You will be debited the bidding fee if you do not inspect the item at its place of delivery.

Danke, dass Sie sich für unsere Auktionen interessieren!

Wir senden Ihnen eine E-Mail, wenn die Gebotabgabe startet.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG