Alle Bilder zeigen
Film zeigen

Mercedes-Benz 220SE 2.2 — 1959

Landsfiskalens tjänstebil. Denna sällsynta W128 köptes som ny av landsfiskalen i Norrbotten – och är fortfarande idag kvar i samma familj. Orenoverad och bara omsorgsfullt omhändertagen.

Michael Luft
Valuator
E-Mail senden
Krister Cervin
Valuator
E-Mail senden

"Orört originalskick. Bara körd på sommarhalvåret, vi bedömer att bilen gått 17100 mil. Fräsch kaross och jättefin inredning."

COUNTDOWN
HÖCHSTES GEBOT
BEENDET
105 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11097
GÖTEBORG
RESERVATIONSPREIS
Erreicht
EINLOGGEN, UM GEBOT ABZUGEBEN
Sie müssen ein Konto haben und eingeloggt sein, um ein Gebot abgeben zu können.
Teilen / anderen einen Tip geben
Michael Luft
Authorized valuator
E-Mail senden
Krister Cervin
Authorized valuator
E-Mail senden

"Orört originalskick. Bara körd på sommarhalvåret, vi bedömer att bilen gått 17100 mil. Fräsch kaross och jättefin inredning."

Beschreibung

Denna Ponton med den stora sexcylindriga motorn och SE-utrustning specialbeställdes 1958 och hämtades som ny i Tyskland av landsfiskalen i Norrbotten. Detta var hans ögonsten som användes på längre och viktigare tjänsteresor under sommarhalvåret. För vanliga rutinärenden nyttjades istället en vanlig 180.
Den här bilen som han ägde hela livet kördes bara sommartid – och vid hans bortgång i mitten av 1990-talet togs den över av dottern som fram till nu sparsamt nyttjat den för finåkning.
De senaste tio åren har den stått undanställd. Eftersom den inte rullat på några år behöver den dock en ordentlig service. SE-modellen som tillverkades mellan oktober 1958 och november 1960 hade insprutning och sammanlagt byggdes bara 1 978 exemplar.
Vi har låtit en verkstad starta upp bilen och smörja upp bromsarna. Den går jättefint och är i ett otroligt bra orört originalskick både på ut- och insidan. Sätena har alltid haft överdragsklädsel och på dörrsidorna sitter forfarande skyddsplasten kvar på passagerarsidan.

Teknische Daten

  • Baujahr/Modelljahr
    1959/1959 
  • Erstzulassung
    1959-01-01 
  • Abgelesener Tachostand (km)
    71156 Km 
  • Kennzeichen
    CHO184 
  • Fahrgestellnummer
    28010109501885 
  • Kw / PS
    85 / 115 
  • Kraftstoff
    Petrol 
  • Getriebe
    Manual 
  • Innenausstattung/Polster
    Clothe 
  • Farbe
    Black 

Beurteilung Fahrzeugzustand

  • Zustand technisch:

    Motor startar lätt och går bra. Något ojämn gång när den är kall. Koppling, broms känns ok. Motorrum i bruksskick. Bruksskick under bil, underredsmassa finns. 50-procentiga däck. Bil blinkar åt höger, går ej att stänga av. Radio ur funktion. Höger ventilationsruta mycket svårt att öppna. Vred till vänster ventilationsfönster trasigt. Nyckel sitter i tändningslås – går ej att ta ur. Svårt att vrida om tändningslås. Tanklock saknar nyckel.

  • Zustand Interieur:

    Grå originalklädsel som är hel och fräsch Ratt och reglage normalt slitage. Komplett invändigt. Bagagerum i orört original bruksskick, ytrost finns under gummimatta. Trä på dörrar och instrumentpanel har spruckit, klarlack delvis borta. Innertak är helt men lite fläckigt/smutsigt.

  • Zustand Exterieur:

    Originallack med normalt patinaslitage. Kromlister, rutlister, handtag med mera är i bra skick. Obetydliga små skador och rostprickar finns. Strålkastare och övrig belysning i bra skick.

  • Zustand gesamt:

    Komplett originalbil med fin patina, bra objekt att bevara. Bil behöver teknisk service och mindre reparation/renovering.

Fahrzeugangeben vom Kraftfahrzeugbundesamt

Fordonsstatus: Avst 2007-01-09
Datum i trafik 1:a gång: 1959-01-01
Ursprungsbesiktning: 1959-01-01 (typbes)
Senast godk besiktning: 2004-08-19
Körförbud: Ja
Skattebefriad : Ja

Fakten zum Modell

I juli 1953 ersatte den 170-serien som utvecklats innan kriget. Pontonmodellerna blev snart storsäljare och tillverkades till 1962, när Heckflosse-modellerna med fenor slog igenom som ersättare. Jämfört med sina föregångare hade Pontonserien självbärande kaross som kraftigt bättrade på komforten. Den 1,8-liters fyrcylindriga motorn från 170S behölls i volymmodellen men karossen var märkbart rymligare.
Bilen byggdes med fyrcylindrig motor som W120 och W121, och med sexcylindrig motor som W105, W180 och W128. 220 med interna beteckningen W180 hade sexcylindrig motor och fanns förutom som fyrdörrars sedan även som tvådörrars coupé och cabriolet. W180 tillverkades mellan 1954 och 1959, och delade kaross med de fyrcylindriga men med längre front för att rymma motorn. 1956 kom 220S med dubbla dubbelportsförgasare och mer krom. Sammanlagt tillverkades 55 279 stycken 220S. SE-modellen med insprutning byggdes i bara knappt 2 000 exemplar, mellan 1958 och 1960.

Lagerort und Info zur Besichtigung

Welcome to the showroom:
·     Monday 1 October at 15:00 to 19:00

Address: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Abholung

Collecting of vehicles, you need to book a collection time by calling our customer service +46 723 705928
The collection must be done no later than Friday 19 October

Once your payments have been cleared via our bank, we will send a confirmation to your email address and you can arrange a collection time.

Auktionsinfo

General information about the condition of the cars.
  • For this auction the cars are not declared as vehicles of daily/normal usage, rather they are described from a collecting perspective.
Important to know before placing your bids!
  • If you have won an auction where the reservation price is passed, please deposit to our client account the full amount before you arrange for pick up of any items.
  • You will be fully refunded, including the bidding fee, if you at the time of inspection and delivery is of the opinion that the description of the item does not match its real condition.
  • You will be debited the bidding fee if you do not inspect the item at its place of delivery.

Danke, dass Sie sich für unsere Auktionen interessieren!

Wir senden Ihnen eine E-Mail, wenn die Gebotabgabe startet.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG