Alle Bilder zeigen

Volvo Amazon 120 4-dr B16 — 1958

A Swedish sold car with only 3 owners with lots of history and in a collectors condition.

Shaun Major
Inspector
E-Mail senden

"One of the best looking early model Amazon i have seen for a while, great colour combination and very eye catching."

COUNTDOWN
HÖCHSTES GEBOT
BEENDET
160 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12512
ALINGSÅS
RESERVATIONSPREIS
Erreicht
EINLOGGEN, UM GEBOT ABZUGEBEN
Sie müssen ein Konto haben und eingeloggt sein, um ein Gebot abgeben zu können.
Teilen / anderen einen Tip geben
Shaun Major
Inspector
E-Mail senden

"One of the best looking early model Amazon i have seen for a while, great colour combination and very eye catching."

Beschreibung

A wonderful maintained and restored early Volvo Amazon in a collector’s condition. The car was originally sold new by Borås Bil and Traktor in 1958, confirmed with the original sales invoice that’s included. The first owner owned the car for 53 years and kept a good history on the car with original handbook, service book and warranty. The car was restored with new wings and sill about 20 +years ago and repainted in its original color; the black roof still has its original paint.

Teknische Daten

  • Baujahr/Modelljahr
    1958/1958 
  • Erstzulassung
    1958-01-01 
  • Abgelesener Tachostand (km)
    63146 km 
  • Kennzeichen
    CFP348 
  • Fahrgestellnummer
    12812 
  • Kw / PS
    44 / 60 
  • Kraftstoff
    Petrol 
  • Getriebe
    Manual 
  • Innenausstattung/Polster
    Vinly 
  • Farbe
    Grey 

Beurteilung Fahrzeugzustand

  • Zustand technisch:

    Perfect run condition well maintained and with a very clean engine bay.

  • Zustand Interieur:

    Interior is perfect and like new.

  • Zustand Exterieur:

    Approx. 20 + years ago the wings and sill have been replaced and the car was painted in its original color. Perfect chrome work and he cars looks like new.

  • Zustand gesamt:

    A truly wonderful car in every aspect it’s a perfect show car.

Fahrzeugangeben vom Kraftfahrzeugbundesamt

Fordonsstatus: Itrafik 2011-12-01
Ursprungsbesiktning: 1958-10-07 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1958-01-01
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: 2017-04-27
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Antal ägare: 3

Fakten zum Modell

P120A: juli 1956 - januari 1958. Amazonen presenteras för allmänheten den 1 augusti 1956, en 4-dörrars bil. Leveranserna kom igång först i mars året därpå. Två prototyper registrerades som 1956 års modell, tvåfärgslackerade med taket i annan färg än övriga bilen Vagnen hade den nya B16-motorn, men växellådan var PV:ns gamla 3-växlade; 6 volts elsystem; madrasserad instrumentbräda; säkerhetsbälten fram var standard; tvådelad nummerskyltsbelysning bak; tvåtonslack.

Den amerikanskfödde norrmannen Jan Wilsgaard, som ritade Amazonen, tog fram flera prototyper som ersättare för Volvo PV 444. En av dessa var bilen som av pressen kom att kallas "Margaret Rose", och som var tänkt att komma i produktion 1954-55. Bilen hade drag av Volvo P1900, men tillverkades bara i ett exemplar. Ytterligare ett annat försök gjordes av den svenske affärsmannen Gösta Wennberg, som på Paris-salongen 1952 kom i kontakt med den italienske formgivaren Giovanni Michelotti. Volvo beslöt att Michelotti skulle rita en kaross, som senare kom att byggas av Allemano i Turin. Karossen satt på ett PV445-chassi, men då baksätet var närmast obrukbart (på grund av chassikonstruktionen) blev Volvo aldrig riktigt intresserade. Bilen gick under arbetsnamnet "Elisabeth I", och hade tydliga drag av den kommande Amazonen. Wennberg gjorde ännu ett försök, med "Elisabeth II", baserad på bottenplattan till PV 444 och med förbättrat baksäte. Tillverkningskostnaderna visade sig dock bli för höga, varför Volvo gav tummen ner. Enda exemplaret av bilen fick registreringsnummer BD 39068. Även denna bil hade Amazonens formspråk.[2]
Volvo Amazon lanserades som efterträdare till succén PV 444 och var i jämförelse med denna betydligt modernare, inte minst genom sin 1950-talsdesign (speciellt inspirerad av den delade grillen från Imperial) med pontonkaross och fyradörrarsversion. Amazonen kom i oktober 1961 i en tvådörrarsversion och i en femdörrarsversion (kombi) i februari 1962.[3] Mannen bakom formgivningen var Jan Wilsgaard. Säkerhetstänkandet var högt redan på den tiden hos Volvo, och Amazonen hade redan vid premiären fästen för säkerhetsbälten som standardutrustning. År 1959 fick Volvo Amazon som första serietillverkade bil i världen trepunktsbälte i framsätena som standardutrustning, men redan 1957 var modellen förberedd för trepunktsbälte, som då kunde erhållas som extrautrustning.[4]
Handbromsspaken i Amazon satt monterad till vänster om föraren i stället för mellan stolarna. Anledningen sägs vara att man planerade modellversioner med hel soffa i framsätet och rattmonterad växelspak. Någon sådan modell kom dock aldrig i produktion.
Under 1960-talet var Amazon Volvos volymbil och en stor framgång på en rad exportmarknader. År 1966 lanserades Volvo 140, men Amazonen fortsatte att tillverkas fram till 1970. Som ett mer prisvärt alternativ och för att kompensera nedläggningen av PV544 1965 lanseras Volvo Amazon Favorit 1966. Favorit var en enklare och billigare variant av Amazon och togs ur produktion 1968. Under tillverkningsåren skedde en rad modifieringar (bland annat försvann tvålacksfärgen, baklyktorna ändrades, ny design av bagageluckehandtagen) av Amazonen men grundformen behölls under de 14 år som modellen tillverkades. Sammanlagt tillverkades 667 323 Amazoner mellan oktober 1956 och juli 1970.
År 1956 kostade en Amazon 12 600 kronor och hade en B16-motor på 1,6 liter/60 hästkrafter och en treväxlad manuell växellåda. År 1962 monterades en B18A på 1,8 liter/75 hk, och 1969 kom en ännu större motor, B20A på 2,0 liter/90 hk. När Amazonen togs ur produktion på sommaren 1970 kostade den 17 100 kronor inklusive accis och moms. Starkaste motorn var B20B med 118 hk.

Lagerort und Info zur Besichtigung

For viewing the vehicle, contact Shaun Major

email: shaun.major@bilwebauctions.se
phone: +46 709 72 40 07

Abholung

Collecting of vehicles, you need to book a collection time by calling our customer service
+46 31 933 331 or Shaun Major +46 709 72 40 07

Once your payments have been cleared via our bank, we will send a confirmation to your email address and you can arrange a collection time.

Auktionsinfo

General information about the condition of the vehicles .
  • For this auction the cars are not declared as vehicles of daily/normal usage, rather they are described from a collecting perspective.
Important to know before placing your bids!
  • If you have won an auction where the reservation price is passed, please deposit to our client account the full amount before you arrange for pick up of any items.
  • You will be fully refunded, including the bidding fee, if you at the time of inspection and delivery is of the opinion that the description of the item does not match its real condition.
  • You will be debited the bidding fee if you do not inspect the item at its place of delivery.

Danke, dass Sie sich für unsere Auktionen interessieren!

Wir senden Ihnen eine E-Mail, wenn die Gebotabgabe startet.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG