Alle Bilder zeigen

Mazda Rx-7 Wankel — 1984

Unusual japanese car in super condition. Only 25 097 miles.

Ted Gryth
Inspector
E-Mail senden

"Nurture this car and you´ll have a fantastic collector´s item that just increases in value."

COUNTDOWN
HÖCHSTES GEBOT
BEENDET
Brokered info_outline
The object is sold after negotiation or negotiation is in progress
OBJEKTNR
LAGERORT
12376
OSKARSHAMN
RESERVATIONSPREIS
Erreicht
EINLOGGEN, UM GEBOT ABZUGEBEN
Sie müssen ein Konto haben und eingeloggt sein, um ein Gebot abgeben zu können.
Teilen / anderen einen Tip geben
Ted Gryth
Inspector
E-Mail senden

"Nurture this car and you´ll have a fantastic collector´s item that just increases in value."

Beschreibung

Thrifty driven enthusiast car that with only a few cautious owners. Never been rusty or repainted. It is rare to find cars in this condition.

Teknische Daten

  • Baujahr/Modelljahr
    1984/1984 
  • Erstzulassung
    1985-06-14 
  • Abgelesener Tachostand (km)
    40389 km 
  • Kennzeichen
    BBL778 
  • Fahrgestellnummer
    FB131200700957 
  • Kw / PS
    84 / 114 
  • Kraftstoff
    Petrol 
  • Getriebe
    Manual 
  • Innenausstattung/Polster
    Textile 
  • Farbe
    White 

Beurteilung Fahrzeugzustand

  • Zustand technisch:

    Runs well, a bit loud exhaust noise. Works great, well serviced.

  • Zustand Interieur:

    Interior in top condition with only a few traces of use.

  • Zustand Exterieur:

    Great original paint, never rusty or repainted.

  • Zustand gesamt:

    An unusual car in top condition

Fahrzeugangeben vom Kraftfahrzeugbundesamt

Fordonsstatus: Itrafik 2004-04-02
Ursprungsbesiktning: 1985-06-26 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1985-06-14
Besiktigad tom: 2019-09-13
Senast godkända besiktning: 2021-09-30
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 7

Fakten zum Modell

Mazda RX-7 är en 2-sitsig sportbil med wankelmotor och bakhjulsdrift.

RX-7 fanns med tre karossgenerationer i totalt 8 produktiosserier; Gen1,S1: 1977-80, Gen1,S2: 1981-83, Gen1,S3: 1983-85, Gen2,S4: 1986-1988, Gen2,S5: 1990-92, Gen3,S6: 1992-96, Gen3,S7: 1996-99, Gen3,S8: 1999-2002. Från S7 och till slutet av produktionen såldes Gen3 med några få undantag endast i Japan på grund av vissa emissionsregler och den vikande försäljningen i USA. Skillnaderna mellan årsmodellerna inom respektive generation är huvudsakligen kosmetiska och skillnader i utrustning, medan grundkarossen kvarstår. Gen3 är även känd som FD eller FD3S, Gen2 är känd som FC, FC3S och FC3C (cabriolet), medan Gen1 från början benämndes SA22 med en flytande övergång till FB, olika år på olika marknader i världen. Endast FC fanns som cabriolet, och FC var den enda Rx-7 som också tillverkades utanför Japan (i USA).

Motorer i RX-7 var Mazda 12A (1146 cc / 95-115 Hk) tillverkad mellan 1971 och 1985 och Mazda 13B (1308 cc / 105-280 Hk) tillverkad mellan 1974 och 2002. 12A-motorn hade med få undantag 4 insugsportar och förgasare, medan 13B hade 4 insugsportar och förgasare från början, men utvecklades för icke turboladdade motorer till att ha 6 insugsportar och insprutning från 1984 (i Japan såldes även 12A utrustade med 6 portar och insprutning). Turboversioner har från 1983 funnits av både 12A och 13B. Sista generationen fanns endast med överladdad 13B med sekventiell dubbelturbo, vilken i Japan också fanns som ett dyrare motoralternativ på Mazda-modellerna Cosmo och Luce, samt som budgetalternativ i Eunos Cosmo (Mazdas lyx-märke, jämförbart med Lexus från Toyota).

Motorn är populär bland hemmabyggare av bl.a. ultralätta/experimentflygplan, på grund av sin låga vikt och kompakta storlek, jämna gång, låga pris i förhållande till andra lämpliga motorer och fåtalet rörliga delar, vilket ger hög driftsäkerhet. Mazda RX-7 Gen3 är mycket känd inom streetracing-kretsar och medverkar till exempel i filmerna The Fast and the Furious och även uppföljaren 2 fast 2 furious. Bilen är också med i den kända svenska streetracingfilmen Getaway in Stockholm 5 där två bilar "tävlar" i Stockholms innerstad som ingår i kult-serien av filmer Getaway in Stockholm. En nackdel med RX-7:an (och andra wankelbilar) är att de kan dra mycket bensin vid höga varv, mycket mer än vanliga kolvmotorer, samtidigt som wankelmotorer vid laboratorieförsök har uppvisat lägre förbrukning än motsvarande kolvmotorer.

RX-8 räknas som ersättare fast den har en helt annan kaross. Rx-8 är kanske mest bekant för att vara 4-sitsig (2+2) med bakdörrar som öppnas i framkanten, även Rx-7 har i vissa delar av världen sålts som 4-sitsig, fast i dessa är det riktigt trångt i baksätet.

Lagerort und Info zur Besichtigung

For viewing the vehicle, contact Ted Gryth

email: ted.gryth@bilwebauctions.se
phone: +46 705 65 67 27

Abholung

Collecting of vehicles, you need to book a collection time by calling our customer service +46 31 933 331 or Ted Gryth +46 705 65 67 27

Once your payments have been cleared via our bank, we will send a confirmation to your email address and you can arrange a collection time.

Auktionsinfo

General information about the condition of the vehicles .
  • For this auction the cars are not declared as vehicles of daily/normal usage, rather they are described from a collecting perspective.
Important to know before placing your bids!
  • If you have won an auction where the reservation price is passed, please deposit to our client account the full amount before you arrange for pick up of any items.
  • You will be fully refunded, including the bidding fee, if you at the time of inspection and delivery is of the opinion that the description of the item does not match its real condition.
  • You will be debited the bidding fee if you do not inspect the item at its place of delivery.

Danke, dass Sie sich für unsere Auktionen interessieren!

Wir senden Ihnen eine E-Mail, wenn die Gebotabgabe startet.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG