Alle Bilder zeigen
Film zeigen

Ford A Tudor 4-cyl — 1931

Un refurbished original car from Gotland with nice history from day one.
Has been in the Pippi Longstocking movie.

Ted Gryth
Inspector
E-Mail senden

"Nice 30's that was never renovated but received the care over the years that was needed and functioning properly."

COUNTDOWN
HÖCHSTES GEBOT
BEENDET
105 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12351
LYCKEBY
RESERVATIONSPREIS
Erreicht
EINLOGGEN, UM GEBOT ABZUGEBEN
Sie müssen ein Konto haben und eingeloggt sein, um ein Gebot abgeben zu können.
Teilen / anderen einen Tip geben
Ted Gryth
Inspector
E-Mail senden

"Nice 30's that was never renovated but received the care over the years that was needed and functioning properly."

Beschreibung

The first owner of this car was the builder Leonard Johnsson in Gotland who bought the new one in July 1931, he kept it until January 1946 when it was replaced at Visby Motorcentral. Later that month, the car was sold to gardener Anders Gustavsson, who retained it until December 1949. The new owner was named Martin Enderberg and owned the car from December 1949 to April 1954 when car lacquer Olle Sandberg bought it. He sold it in September 1954 to butcher Nils Petterson who drove around Gotland. In the fall of 1957, the present owner's father, Captain Roland Althini, bought the car and has been in the family since then. Captain Ahltini used the car extensively on veteran rallies and hits both Gotland and the mainland. When the Pippi Longstocking movies were recorded in 1969-70
so the car was featured in several scenes and also Captain Ahltini and son Kristian joined as extras. The car has been stationary for a few years and has now started up but needs a little overhaul to be really good.

Teknische Daten

  • Baujahr/Modelljahr
    1931 
  • Erstzulassung
    1931-01-01 
  • Abgelesener Tachostand (km)
    61605 km 
  • Kennzeichen
    BBN956 
  • Fahrgestellnummer
     
  • Kw / PS
    29 / 40 
  • Kraftstoff
    Petrol 
  • Getriebe
    Manuel 
  • Innenausstattung/Polster
    Textile 
  • Farbe
    Black 

Beurteilung Fahrzeugzustand

  • Zustand technisch:

    Går bra, startar lätt. Dock har bilen inte använts på många år varför en mekanisk översyn behövs.

  • Zustand Interieur:

    Omklädd inredning i bra skick finns dock lite fuktspår. Originalinnertak i bra skick.

  • Zustand Exterieur:

    Originallack med skavanker och lacksläpp, fin patina. Bilen är aldrig renoverad utan har bättrats när det har behövts.

  • Zustand gesamt:

    En fin originalbil med fullständig historia från dag ett. Nästan färdig för sommarens utflykter och träffar

Fahrzeugangeben vom Kraftfahrzeugbundesamt

Fordonsstatus: Itrafik 1986-07-07 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1931-01-01 (regbes) (Ombes:19670714)
Datum i trafik första gången: 1931-01-01
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: -
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 2

Fakten zum Modell

Den 26 maj 1927 upphörde slutligen tillverkningen av världens dittills mest framgångsrika bil, Ford Model T. Efter 18 års produktion och drygt 15 miljoner exemplar följde sex månaders stopp för all tillverkning hos amerikanska Ford medan anläggningarna ställdes om för produktion av en helt ny modell: Ford Model A.

Första exemplaret rullade ut 20 oktober 1927 och i början av december startade försäljningen. På två dagar köade mer än tio miljoner amerikaner för att få en skymt av Henry Fords nya skapelse – och försäljningen gick utmärkt. Redan 1929 hann över 1,5 miljoner exemplar säljas, innan den förödande börskraschen inträffade 29 oktober. Mängder av små amerikanska biltillverkare slogs ut, men Ford klarade sig trots allt relativt väl – tack vare A-Ford. Den gav kunderna valmöjlighet på ett helt annat sätt än T-Ford gjort. Mängder av karosser, färger och utrustningsnivåer läskade konsumenterna. Motorn var densamma under hela produktionstiden, en mycket måttligt stressad, rejäl 3,3-litersfyra som presterade cirka 40 hk.

Det blev nästan 4 850 000 exemplar av modellen åren 1927–31, innan A-Ford lades ned till förmån för nästa knall från Ford: 1932 års Ford med V8-motor. I Sverige sålde bilen bra och är fortfarande en av de allra populäraste äldre veteranbilarna. Det finns cirka 1 200 registrerade exemplar och lika många avställda. Är du sugen på att köpa och köra en drygt 80 år gammal bil med förbluffande moderna egenskaper är A-Ford förmodligen det bästa valet. När äldre ägare/renoverare börjat tackla av har just A-Ford en hel del nytillkomna entusiaster, ett faktum verkligen inte alla så gamla bilar kan skryta med.

Lagerort und Info zur Besichtigung

For viewing the vehicle, contact Ted Gryth

email: ted.gryth@bilwebauctions.se
phone: +46 705 65 67 27

Abholung

Collecting of vehicles, you need to book a collection time by calling our customer service +46 31 933 331 or Ted Gryth +46 705 65 67 27

Once your payments have been cleared via our bank, we will send a confirmation to your email address and you can arrange a collection time.

Auktionsinfo

General information about the condition of the vehicles .
  • For this auction the cars are not declared as vehicles of daily/normal usage, rather they are described from a collecting perspective.
Important to know before placing your bids!
  • If you have won an auction where the reservation price is passed, please deposit to our client account the full amount before you arrange for pick up of any items.
  • You will be fully refunded, including the bidding fee, if you at the time of inspection and delivery is of the opinion that the description of the item does not match its real condition.
  • You will be debited the bidding fee if you do not inspect the item at its place of delivery.

Danke, dass Sie sich für unsere Auktionen interessieren!

Wir senden Ihnen eine E-Mail, wenn die Gebotabgabe startet.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG