Visa alla bilder
Visa film

Ford Lotus Cortina Mk II — 1968

Svensksåld och välrenoverad TC med en bra historik. Långt stillestånd från mitten av sjuttiotalet till början av nittiotalet och därefter en tid på museum gör att mätarställningen på dryga 9 000 mil är högst sannolik. Den första ägaren måste ha varit en körglad ägare och förare då merparten av dessa mil kördes under bilens första 7 aktiva år.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ett svensksålt exemplar med känd historik, fint renoverat och därefter vårdat och bevarat är lite extra hett på Cortina-scenen i allmänhet och på Lotus-scenen i synnerhet."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
193 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16970
SÄVSJÖ
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ford Lotus Cortina Mk II?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ett svensksålt exemplar med känd historik, fint renoverat och därefter vårdat och bevarat är lite extra hett på Cortina-scenen i allmänhet och på Lotus-scenen i synnerhet."

Beskrivning

Den levererades till sin första ägare i april 1968. Sannolikt är det Rolf från Hallstahammar som senare flyttar till Örnsköldsvik samtidigt som det nya datoriserade bilregistret införs 1972. Han säljer Cortinan avställd 1973 och den passerar Skutskär, Gävle, Älvkarleby och Västerås. Den var nära att falla ur registret 1987 när Bilregistret uppmärksammade att den varit avställd sedan mitten av sjuttiotalet. Då såldes bilen snabbt, säkrades i registret, en duktig bilplåtslagare i Västerås tog över bilen och gjorde ett fint jobb med det lilla som behövdes och en lackerades i en röd Volvo-färg. 1989 köpte Bosse Warmenius bilen, han är känd inom historisk racing och tävlade då mycket med Lotus Cortina Mk 1. Warmenius återställde bilen, lackerade den i originalfärg, men i den vita versionen med grön rand. Motorn fick, efter ett reservbehov, göra tjänst i tävlingsbilen och 1990 byggde han den motorn som sitter i nu. Efter ett stillestånd som utställd på bland annat Lagans Bilmuseum i många år och även om bilen inte rullat mer än ett par hundra mil gjorde Warmenius en översyn av motorn för något år sedan och bytte då bland annat vattenpumpen, en känd felkälla som sitter svårtillgänglig inne och framtill på motorn. På ett viktigt dokument från engelska Lotus Cortina Register har en representant intygat och noga inspekterat bilen. Den nuvarande ägaren köpte bilen för ett år sedan, han hade haft en Cortina GT som ung och ville kort känna och ha det finaste i Cortina-serien.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1968/1968 
  • Första registreringsdatum
    1968-04-30 
  • Avläst mätarställning
    91 209 km 
  • Kw / hk
    78 / 106 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Vit/grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motor och låda känns pigga, friska och klassiskt landvägsrejsiga tillsammans. Koppling och bromsar likaså. Renoverad och uppgraderad motor, det är inte originalmaskinen, det vill säga inga matching numbers. Här är byggarens specifikation:

    "L-block, borrat och försett med smidda högkompressions-kolvar. Alla lager av race-kvalitet (blybrons). Veven är härdad, riktiad och balanserad tillsammans med svänghjul och race-koppling. Högtrycks-oljepump och bafflat oljetråg som håller kvar olja vid hård kurvtagning. Toppen är portad och försedd med större ventiler, hårdare ventilfjädrar och L2 kammar. Motorn har en modern växlad startmotor (original följer med) och elektrisk bensinpump."

    Vid provkörningen hördes ett lite pinglande ljud från insidan av fälgen höger bak, oklart vad det berodde på, men ägaren ska kontrollera och åtgärda.

  • Skick interiör:

    Interiören har en orörd och patinerad känsla över sig och är också original bortsett från mattorna som är av nyare snitt. Alla Lotus TC instrument i snyggt skick tillsammans med en skönt tunn och fint patinerad originalratt. En omonterad tidstypisk sport/race-stol i delskinn följer också med.

  • Skick exteriör:

    Vid karossrenoveringen fick bilen den klassiska vita färgen med grön dekor istället för originalets Dragoon Red. Vacker och fin lack, och kromet är snyggt orört på sina ställen. Fälgar av Minilite-typ med nya Moxxis däck. Ett set original plåtfälgar ingår också.

  • Skick helhet:

    Många rätt i ett körklart och lätt uppgraderat skick. Känslan på vägen, en tidstypisk körglädje och en tydlig mekanisk Lotus-historik ger bilen dess exklusivitet.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2023-11-07
Ursprungsbesiktning: 1968-04-30 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1968-04-30
Senast godkända besiktning: 2023-09-01
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 7

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sävsjö

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-05-16.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG