Visa alla bilder

Volvo PV 444 HS B4B — 1954

En trevlig Jämtlandsbil. Komplett med en rad tidstypiska tillbehör.

"Välhållen bil i bra originalskick. HS var den finaste modellen av Volvo PV 1954!"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
58 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10669
ÖSTERSUND
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo PV 444 HS?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Jan Byström
Värderingssamordnare
Skicka E-post meddelande

"Välhållen bil i bra originalskick. HS var den finaste modellen av Volvo PV 1954!"

Beskrivning

En genuin Norrlandsbil som aldrig är renoverad men någon gång omlackerad. Den här PV:n med komplett historik och mycket dokumentation har bara haft tre ägare sedan den såldes ny på Bilbolaget i Östersund – och har idag en härlig patina.
Bilen som hela sitt liv bara rullat i Östersundsområdet är av den mer utrustade HS-modellen, dessutom extrautrustad med keps, dimljus, reflextejpad bakre stötfångare och kromat slutrör. Den är också förbered med antenn och högtalare.
Då nuvarande ägare tog över bilen 1987 gick han igenom bromsar och B4B-motorn. Dessutom lät han en pensionerad bilplåtslagare förbereda karossen inför omlackeringen. Under 1990-talet öppnades motorn igen och då byttes bland annat ventilfjädrar. Idag skramlar det något från grenröret vilket troligen kan härledas till bimetallfjädern/förvärmningsspjället. Normalt mindre oljeläckage kring motor och drivlina förekommer.
Invändigt är bilen helt orörd med mycket fin klädsel eftersom bilen haft överdragsklädsel. Innertaket är dock missfärgat men helt. Invändigt är lacken numera matt, vilket den röda originalfärgen lätt blev på den tiden.
Den här PV444:n rullar på radialdäck med bra mönster och påmonterade vita däcksidor.
Till bilen kommer en pärm med dokument, en nästan komplett serie med verkstadshandbokshäften och prislista från 1954.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1954/1954 
  • Första registreringsdatum
    1954-01-01 
  • Avläst mätarställning
    163450 km 
  • Kw / hk
    32 / 43 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Mörkröd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Normalt mindre oljeläckage kring motor och drivlina förekommer. Skramlar något från grenrör (troligen bimetallfjädern/förvärmningsspjäll). Motorn öppnad på 1990-talet, då byttes bland annat ventilfjädrar. Felvänd montering av oljepump och fördelare, påverkar inte funktionen. Radialdäck med bra mönster, med påmonterade vita däcksidor.

  • Skick interiör:

    Orörd. Några småskador på lister och paneler. Innertaket missfärgat av fukt samt lös takisolering,bakrutan eftertätad,

  • Skick exteriör:

    Äldre utvändig omlackering. På sina ställen några små repor och andra mindre lackskav.

  • Skick helhet:

    Bruksbil i bra originalskick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus I trafik 2005-05-25
Ursprungsbesiktning 1954-01-01 (typbes)
Datum i trafik 1:a gång 1954-01-01
Besiktningsperiod 2019-09-30
Senast godk besiktning 2017-09-22
Skattebefriad Ja
Antal ägare 3
Körförbud Nej

Ägarens kommentar

Ägare 1 hade bilen från 1954 då han köpte den ny ifrån Bilbolaget i Östersund och körde ca 2000 mil med den. Ägare 2 hade den från 1962 (förste ägaren köpte en ny Amazon då och detta var svågern till ägare 2) till 1987 (ägare 2 fick då köpa Amazonen av ägare 1). Ägare 2 körde den till Ca 15000 mil. Ägare 3 är jag och min far som haft den sedan 1987. Bilen har rullat i Östersundsområdet sedan ny och troligen bara gjort någon kortare långtur sedan den var ny. Då vi övertog bilen gick jag igenom bromsar och motor (en kolvring gick sönder och motorn började knacka, den gick inåt och loppet klarade sig). Dessutom samt lät jag en pensionerad bilplåtslagare som jobbat på Bilbolaget i Östersund fixa till plåten innan bilen lackerades. Invändigt är bilen helt orörd. Klädsel är i mycket fint skick då överdragsklädsel använts. Tak är missfärgat men helt. Lack invändigt är matt vilket den röda originalfärgen lätt blev på den tiden. Golvmattor är hela och de lösa mattorna är utbytt till nytillverkade likvärdig original matta. Pärm från tidigare ägare finns. Det finns original verkstadshandbokshäften/prislista från 1954 (saknas avsnittet om kardanaxel samt den för tillbehör) samt en hel del nya reservdelar som kan följa med men då ökar priset med ca 7000 kr. Bilen har förvarats inomhus i varmgarage under vår tid och stod i garage hos tidigare ägaren. Bilen är entusiastförsäkrad via PV klubben och besiktigad av en av deras godkända besiktningskontrollanter.

Fakta om modellen

PV 444 H och lyxigare HS kom i december 1954. Nu med betydligt fler förändringar än på länge. Man hade höjt och breddat vindrutan, gjort vindrutestolparna smalare, breddat bakrutan och tagit bort mittstolpen. Bakljusen hade flyttat upp på karossidan. Det tidigare liggande reservhjulet stod nu upp i bagaget som med det blev väsentligt rymligare. Under tillverkningen av H-modellen infördes bland annat en bättre växellåda och S-versionen fick slanglösa däck. En bit in på H-modellen gick man också från cellulosalack till syntet.
Bland H-bilarna märks också den mycket basenkla PV 444 Export som kom 1955.
Volvo PV 444 tillverkades från 1947 fram till 1958 då den ersattes av PV 544.

Lagerort och visningsinfo

Visning i Östersund enligt överenskommelse med Arne Jenssen 070-6309985

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske innan hämtning.
När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG