Visa alla bilder

Fiat Spider 509 A 4cyl — 1927

Ovanlig Spider med svärmorslucka. Dåtidens tuffaste sportversion och detta exemplar i fantastiskt fint renoverat skick. Trevlig att köra dessutom.

Lennart Ström
Redaktör
Skicka E-post meddelande

"Omsorgsfullt renoverad med väldokumenterat historik. Har från början varit en touringmodell, ombyggd i samband med renoveringen till sportmodellen Spider efter originalritningar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
110 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12627
KRAMFORS
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Fiat Spider 509 A?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Lennart Ström
Redaktör
Skicka E-post meddelande

"Omsorgsfullt renoverad med väldokumenterat historik. Har från början varit en touringmodell, ombyggd i samband med renoveringen till sportmodellen Spider efter originalritningar."

Beskrivning

Bilen levererades som ny till en doktor J A Petersen i Sunndalen i Norge. Kom till Sverige som renoveringsobjekt någon gång på 70-talet och bytte ägare ett par gånger. Nuvarande ägare började restaurera bilen 2004. Hela historien om bilen är väl dokumenterad av nuvarande ägaren. Bilen lämnade fabriken som touring-modell. Har sedan byggts om till en spider efter originalritningar från Fiat fabriken. En trevlig bil att köra på småvägar och landsvägar. Kräver lite tillvänjning av chauffören, före avfärd, med tanke på pedalerna. Gasen sitter i mitten, som det var på denna tid, men man lär sig snabbt och sedan är det riktigt kul.

OBS! Ej testad/genomgången av Bilweb Auctions. Beskrivningen bygger på ägarens uppgifter. Vinnande budgivare får själv kontrollera och bedöma bilens skick innan den hämtas.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1927/1927 
  • Första registreringsdatum
    2008-08-13 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    16 / 22 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motor och växellåda renoverades under sluter av 90-talet och fungerar bra. Nya däck, renoverade fälgar och nya bromsar.

  • Skick interiör:

    Allt är som nytt och renoverat av nuvarande ägare. Originalinstrument och ny sufflett.

  • Skick exteriör:

    Nybyggd kaross på trästomme. Lack i originalfärg och förnicklade beslag. Allt arbete gjordes av nuvarande ägare under åren 2004 – 2006

  • Skick helhet:

    Mycket snygg bil med själ. Allt i toppskick och i en fin färgkombination. Svärmorssäte med reservhjul utanpå. Bilen har rullat ca 50 mil sen renoveringen var helt färdig 2008. För att bilen skall bli 100 % behöver kylarmanteln renoveras eller bytas

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2008-08-26
Ursprungsbesiktning: 2008-08-13 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2008-08-26 (270615) OBS! Fordonet är taget i trafik tidigare i annat land
Senast godkända besiktning: Besiktningsbefriad
Årsskatt: Skattebefriad
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Fiat 509 producerades av mellan 1925 och 1929 som ersättning för modell 501. Cirka 90 000 av modellen såldes. 1926 uppgraderades bilen till 509A. Förutom standardbilen fanns det sportmodellerna 509S och 509SM samt taxi- och transportversioner.
En vanlig bil på sin tid. Bestyckningen är en 4-cylindrig bensinmotor på 990 cc med överliggande kamaxel och en effekt på 22 hk.
Denna ombuggd från Touring till Spider vid renoveringen 2004-2006.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Lennart Ström
Telefon: +46 705 24 94 10
Mail: lennart.strom@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till
Lennart Ström på telefon +46 705 24 94 10

Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e juli 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG