Visa alla bilder
Visa film

Land Rover Range Rover 4x4 3.5 V8 — 1975

Svensksåld mekaniskt renoverad originalbil.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Bilen fungerar utmärkt mekaniskt, mycket är bytt. Vill man ha den riktigt fin behövs en ny lack samt lagning av säten, körklar och besiktigad till 2023-03-31"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
110 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14042
ANDERSLÖV
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Land Rover Range Rover 4x4?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Bilen fungerar utmärkt mekaniskt, mycket är bytt. Vill man ha den riktigt fin behövs en ny lack samt lagning av säten, körklar och besiktigad till 2023-03-31"

Beskrivning

Bilen såldes ny i Sverige 1975 och har haft ett flertal användare, nuvarande ägare som är stor Range Rover entusiast köpte bilen för ett år sedan med lite reparationsbehov och har gjort följande med den:
Ny kamaxel, kamkedja, hydrauliska lyftare, packningar
Ny koppling, slavcylinder, urtrampningslager, kopplingslamell.
Bytt förgasare till renoverad edelbrock/weber.
Renoverad bromsservo, nya bromsledningar/slangar, nya bromsskivor bak
Nya fjädrar bak.
Nya bussningar.
Ny vindruta.
Renoverade fälgar, nya MS däck.
Ny styrdämpare
motorvärmare.
Bilen används dagligen av mig sedan renovering. Går riktigt bra.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1975/1975 
  • Första registreringsdatum
    1975-09-09 
  • Avläst mätarställning
    11750 km 
  • Kw / hk
    97 / 132 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Mörkröd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen går fint och är renoverad.

  • Skick interiör:

    Inredning i väl använt skick, hål på sidan av förarstolens ryggstöd. Sömmar har gått upp i sätena tyget är dock helt.

  • Skick exteriör:

    Sliten lack som flagnat och är matt, buclor förekommer. Fina nyrenoverade fälgar med nya däck.

  • Skick helhet:

    Klassisk Range Rover som är mekaniskt väl iordning men behöver en rejäl översyn av det yttre för att bli riktigt fin.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2021-03-23
Ursprungsbesiktning: 1975-09-05 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1975-09-09
Senast godkända besiktning: 2021-03-23
Besiktigad tom: - 2023-03-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 15

Fakta om modellen

Redan på 1950-talet hade Rover planer för och byggde även prototyper till en mer personbilslik och komfortabel variant på sin rustika terrängbil Land Rover.[1] Det dröjde fram till 1966 innan utvecklingsarbetet för Range Rover startade, inspirerad av framgångarna för amerikanska terrängbilar som Ford Bronco och Jeep Wagoneer. Range Rover introducerades sommaren 1970. Likt Land Rovern hade den nya modellen stela axlar, separat ram och yttre karossplåtar av aluminium, förutom motorhuven och den tvådelade bakluckans nedre del. Range Rover fick dock skruvfjädrar och skivbromsar runt om samt permanent fyrhjulsdrift med hög- och lågväxel. Motorn var den V8 i aluminium som Rover köpt av Buick och just börjat använda i den stora P5:an. Även om bilen var både snabb och komfortabel på motorvägen med sin V8-motor och långa fjädringsväg kunde den också ta sig fram i lika oländig terräng som Land Rovern. Inredningen var enkel med galonklädsel och gummimattor på golvet för att kunna spolas ur med vattenslang efter terrängkörning. Rover hade tänkt sig godsherrar och andra jordägare som huvudsaklig kundgrupp men Range Rovern tilltalade även stadsbor och snart fick företaget skruva upp tillverkningstakten rejält då efterfrågan vida överskred tillgången.[1]

Under det turbulenta 1970-talet vidareutvecklade British Leyland (BL) inte sin succémodell alls. Det öppnade för utomstående tillverkare, som schweiziska Monteverdi att ta fram egna versioner med fyra dörrar och mer lyxutrustning. Först 1981 tillkom Range Rovers egen fyrdörrarsvariant. 1982 introducerades automatlåda som tillval och året därpå fick den manuella växellådan en femte växel. BL började även slå mynt av Range Roverns potential som lyxbil med diverse specialversioner med bland annat läderklädsel och tjocka golvmattor. Mest långvarig blev Vouge-versionen som förblev Range Rover-seriens toppmodell under många år.

V8-motorn var kraftfull men drog även stora mängder bränsle och främst på exportmarknaderna efterfrågades en snålare dieselmotor. 1986 introducerades en turbodiesel inköpt från italienska VM Motori. Den efterträddes senare av Land Rovers egenutvecklade diesel med direktinsprutning.

Den sista utvecklingen var LWB-versionen från 1992 med 20 cm längre hjulbas och luftfjädring. Den första generationen tillverkades under en tid parallellt med efterträdaren och de sista årsmodellerna såldes med tillnamnet Classic.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Anderslöv

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Ted Gryth
+46 705-65 67 27
ted@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2021-09-30.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG