Visa alla bilder
Visa film

Opel Vectra turbo 4x4 — 1994

Opels mest maxade mellanklassare. Vectra med Turbomatad twincammotor och fyrhjulsdrift. Ovanlig och eftertraktad modell idag.

Mårten Carlsson
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Gjord i begränsad upplaga och i ett bättre bruksskick"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
45 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16418
LYCKSELE
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Opel Vectra turbo 4x4?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mårten Carlsson
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Gjord i begränsad upplaga och i ett bättre bruksskick"

Beskrivning

Vectra 4x4 Turbo var en doldis i Opelutbudet. Under knappt två års produktion gjordes bara 2252 stycken av denna påkostade modell. Prestanda imponerade. Med 205 hästkrafter ur 2-litersmotorn angavs toppfarten till 245km/h och 0-100 på 6,8 sekunder. Den erbjöds inte i Sverige och detta exemplar är importerat 1998. Här har den haft två ägare - båda bosatta i Lycksele. Första ägaren hade den som bruksbil. Sedan nuvarande ägare köpte bilen 2013 har den använts mer som entusiastbil. En del äldre serviceprotokoll från Tyskland finns kvar samt en del besiktningsprotokoll.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1994/1994 
  • Första registreringsdatum
    1998-02-06 
  • Avläst mätarställning
    282 050 km 
  • Kw / hk
    150 / 204 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    textil 
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    C20LET kallas motorn som ger 205 hästkrafter kopplad till en 6-växlad F28 låda. Går tyst och fri från vibrationer. Kamrem, drivrem, vattenpump samt löphjul är bytta. Bromsar renoverade och oken elförzinkade. Däck och fälgar bytt 2020, originalhjul finns ej. Mer som är åtgärdat senare tid är ny Lambdasond, nya stötdämpare bak samt avgassystem som är något grövre än original. Original viskokoppling i fördelningslådan ersatt med låslameller som innebär permanent inkopplad fyrhjulsdrift. Detta är en vanlig åtgärd på dessa bilar när viskokopplingen gett upp. Elantenn eftermonterad men fungerar inte.

  • Skick interiör:

    Inredningen klarat sig bra med tanke på ålder och mil. Här finns lite skavanker som slitage på förarstolens sidostöd, nån liten spricka i plasten på växelspaken. Tidsenlig Philipsradio monterad, originalradio finns men fungerar ej. Bagagerum OK med lite fläckar i matta och repor i tröskelns plastlist. Reservhjul finns. Original domkraft samt hjulmutterverktyg finns kvar.

  • Skick exteriör:

    Snygg mörkblå metallic kulör. Lacken har fått lite stenskott och repor, främst i plastdetaljerna. Ett parti i fronten omlackerat. Kjolpaketet helt och komplett Ny plastramp mellan baklamporna (NOS) Vindruta bytt 2010, dimljus fram har fått några sprickor. Fälgar mycket fina, bytta 2020 (BBS-kopior) med nya däck. Enda rosten som uppstått på bilen är i bakre skärmkanter, samt en fläck i reservhjulsbaljan. Förutom det i stort sett rostfri och mycket fräsch undertill.

  • Skick helhet:

    Ägaren kallar den för uppsnyggad bruksbil och det kan man nog instämma i. På plussidan en mycket ovanlig modell som klarat sig väl från både rost och tekniskt i mycket gott skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2022-09-14
Ursprungsbesiktning: 1998-01-27 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1998-02-06 (931203)
Senast godkända besiktning: 2021-09-29
Besiktigad tom: 2022-11-30
Årsskatt: 2199 Kr
Körförbud: Ja
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Opel Vectra presenterades i oktober 1988 och från januari 1989 gick den att få med fyrhjulsdrift. I september 1993 tog man det en nivå till - Vectra 4x4 Turbo. I den försågs 2-liters motorn med 16 ventiler och dubbla kamaxlar och sattes till en sexväxlad låda. Med en prislapp på 54980 D-mark var det dubbelt så mycket som en vanlig Vectra 2,0i - Faktiskt dyrare än den lyxiga Senator. Turbo 4x4 Såldes bara i Tyskland, Österrike, Schweiz och Storbritannien. Det var en exklusiv upplaga som bara gjordes i 2252 exemplar från september 1992 till juli 1994.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Lycksele

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Mårten Carlsson
+46 734 17 49 90
marten@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-10-12.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG