Visa alla bilder
Visa film

Jaguar XJ6 Sovereign 3,6 — 1988

Svensksåld åttiotalare i ett prisvärt och trevligt skick med bra servicedokumentation. Anses som den sista riktiga Jaguaren innan Ford tog över varumärket 1990.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Sommarbruksvänlig Jaguar-youngtimer från tiden som ofta just definierar youngtimer-begreppet – roliga bilar för framgångsidealet på åttiotalet."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
50 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16381
TVÅÅKER
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Jaguar XJ6 Sovereign?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Sommarbruksvänlig Jaguar-youngtimer från tiden som ofta just definierar youngtimer-begreppet – roliga bilar för framgångsidealet på åttiotalet."

Beskrivning

Den levererades ny i februari 1988 av Scanouto I Göteborg som en tjänstebil till Gardenia AB ett företag . Serviceboken är prydligt ifylld fram till 1996 och 12 000 mil, och några år senare byter bilen ägare. Den rullar inte långt efter ägarbytet och den nuvarande ägaren köper XJ6:an 2009 som då är i behov av en del översyn. Han tillverkar helt sonika en ställning som den monteras i och på den hänger bilen i 10 år under tiden den skrapas fullständigt ren undertill och alla små rostskador åtgärdas. Karossen slipas också ner, det byggs en tillfällig lackbox i garaget och en bekant som jobbar som lackerare hjälper till med lackeringsjobbet.

På åttiotalet utvecklade biltillverkare och däcktillverkare nya fälg- och däckdimensioner för att bli av med tumstorlekarna, till exempel Michelins TRX-däck med storleken 390 mm, runt 15,5 tum. Dessa däck och fälgar var på många sätt överlägsna tumstorlekarna. Men marknaden var inte mogen för det steget. Original aluminiumfälgar till XJ40 var just också i den dimensionen. Dessa följer med, men för nya däck i den dimensionen är utbudet alltså väldigt dyrt och litet.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1988/1988 
  • Första registreringsdatum
    1988-02-05 
  • Avläst mätarställning
    151 929 km 
  • Kw / hk
    135 / 184 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Ljusgrå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Under huven ser det som det gjorde hos Jaguar på åttiotalet; lite avskräckande för hemmaskruvaren, men ändå tillgängligt.på något vis. Motorn startar lätt, känns bra och lådan växlar följsamt. All elektrisk utrustning fungerar fint och även de digitala displayerna. Den gröna behållaren längst fram till höger i motorutrymmet är till den då kritiserade hydrauliska nivåregleringen bak som använde samma mineralolja som till Citroëns klassiskt integrerade hydrauliska system, LHM. På många exemplar kopplades nivåregleringen ur eller demonterades och så även på detta exemplar.

  • Skick interiör:

    Snygg skinninredning i klassisk brittisk stil, tillsammans med valnötsinläggen där främst mittkonsollen har några resningar och krackeleringar. Innertak och mattor i bra skick och takluckan har inga läckage enligt ägaren. Innerlisten till bakrutan har lossnat lite i överkant.

  • Skick exteriör:

    Snyggt och presentabelt yttre med några små noteringar; ett par blåsor vid vindrutans nederkant och längst fram på motorhuven. Originalfälgarna med gamla däck följer med, liksom ett set vinterdäck på plåtfälg. Eftermarknadsfälgarna med däck på 16 tum som sitter på bilen idag tar ljudligt i innerskärmarna vid max styrutslag.

  • Skick helhet:

    Entusiastrenoverad med en beundransvärd noggrannhet och uthållighet under 10 år. Idag är det en presentabel och användbar Jaguar-klassiker utan att göra några större anspråk på finbilsbehandling. En elegant och värdig sommarbruksis, helt enkelt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2022-10-09
Ursprungsbesiktning: 1988-01-12 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1988-02-05
Senast godkända besiktning: 2022-10-14
Besiktigad tom: 2024-10-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 7

Fakta om modellen

Modellbeteckningen XJ6 debuterade 1968. Den första XJ6-modellen utvecklades till och med Serie?III och fanns med V12 parallellt med den nya XJ40 till 1992. XJ40 är alltså internbeteckningen på den helt nya generation som X300 (1995) samt X308 (1998) också bygger på. Den sistnämnda generationen hade V8 och hette officiellt XJ8.

Daimler är en mer påkostad variant av Jaguar. Fanns i Vanden Plas-utförande, ibland med tillägget Majestic för kungar och statsmän. En Daimler identifieras snabbt på grillens vågformade överkant. Sovereign är det vanligaste efternamnet för Jaguar XJ6, vilket bland annat innebär läderklädsel, och något annat vill ingen ha när det kommer till Jaguar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Tvååker

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-10-12.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG