Visa alla bilder

SAAB 900 Turbo S Aero Cabriolet — 1991

Ur en specialupplaga framtagen för den amerikanska marknaden men fick stanna hemma och bli Saabs egen pressvisningsbil. En av 300 stycken Saab 900 'Monte Carlo edition'

Mårten Carlsson
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Bruksskick - bra bil för sina mil."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
200 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15200
PRÄSSEBO
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 900 Turbo S Aero Cabriolet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mårten Carlsson
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Bruksskick - bra bil för sina mil."

Beskrivning

Den gula färgen Monte Carlo Yellow kom 1991 och då gjordes en numrerad specialupplaga - Monte Carlo edition - för USA. 300 cabrioleter gjordes i den men alla åkte inte över Atlanten. Åtta bilar fick stanna hemma och det här är en av dom. Den här bilen kom att bli en slags officiell pressvisningsbil hos Saab. Den figurerade flitigt i media på den tiden - bland annat tidningen Automobil, Saablitteratur och posters.
Efter den tjänstgöringsperioden såldes bilen til en privatperson i Katrineholm 1993.
Idag är fem av de svensksålda bilarna kvar i registret.

Utrustad med bland annat elhissar, elmanövrerad sufflett, farthållare, A/C. Tvåliters DOHC 16v-motor och manuell växellåda.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1991/1991 
  • Första registreringsdatum
    1991-05-13 
  • Avläst mätarställning
    237780 km 
  • Kw / hk
    129 / 175 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Gul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorrummet är prydligt och mycket fint för både mil och ålder. Motorhuvens isolering intakt. Koppling + cylinder bytt ganska nyligen.
    Motorn går fint och övrigt mekaniskt och elektriskt fungerande och bekymmersfritt. Förutom två detaljer, A/C och farthållare är urkopplade.

  • Skick interiör:

    Invändigt har bilen klarat tidens tand väldigt bra. Skinnet är exceptionellt fint för sin ålder. Förarsätet har fått lite slitage och det nötts ett litet hål på vänstersidans flank. Mattor i mycket fint skick, ratten hel och fin, slitage syns på den men inget onormalt för bilens mil.
    Här finns även ett vindskydd att montera över baksätet. Överlag väldigt fin inuti, sminkspegeln i solskyddet har ärgat en aning under årens lopp.
    Dessa Monte Carlo Saabarna försågs med en numrerad plakett på instrumentbrädan. Den stals vid något tillfälle ur bilen, men i reportaget ur Automobil 3/92 (se bilder) kan man skymta den på en bild.

  • Skick exteriör:

    Karossen är rak och överlag rätt fin. Bilen har gått drygt 20000 mil och då händer det en del saker längs vägen. Här finns repor på kofångare och Aerosköldarna, en sitter lite snett (nyare bättre begagnad medföljer) Omlackad någon gång från midjan och neråt. Finns stenskott och några begynnande rostblåsor men inget tyder på bilen varit skadad, lagad eller vidgjord mer än dellackeringen.
    Fin undertill och i golv, tröskar och bagageutrymmets golv - det senare fick en omgång lack för en del år sedan.
    Suffletten är nyligen bytt och i närmast nyskick. De här bilarna kom med ett speciellt sufflettskydd i läder som är lika fint med. Likaså är den svarta annars ömtåliga gummivingen runt bakdelen coupén i mycket gott skick. Dörrarna har fått lite rostangrepp i nederkant likaså finns det lite vid insteg/tröskel.

  • Skick helhet:

    Mycket ovanlig specialmodell i ett gott bruksskick med tanke på sina mil.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2021-01-01
Ursprungsbesiktning: 1991-05-08 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1991-05-13
Senast godkända besiktning: 2021-04-27
Besiktigad tom: 2023-04-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 9

Fakta om modellen

Så här skrev Saabs fd presschef Torsten Åhman i ett mail om bilen:
Nyköping svarade för alla presskontakter i Sverige. Alla marknader svarade sedan för sin kontaktyta med pressen.
Visst kunde man specialbeställa en viss bil i en viss färg, men det gjordes aldrig när det gällde testbilar för pressen. Där höll vi oss till absoluta produktionsmodeller.
Bilen var uttagen av oss på Informationsavdelningen och användes för utlåning som presstestbil. Eftersom den var så ovanlig, behöll vi den över vintern för att kunna utnyttja den även påföljande vår – det skedde ju inte några egentliga modellförändringar under vinterperioden. Den kunde då utnyttjas för speciella ändamål, t ex reklamfotograferingar, modereportage etc innan det var dags att byta den mot en ny årsmodell. Den fick däremot inte utnyttjas av personalen och vi var – som alltid – extremt noga med att hålla bilen i absolut toppskick. Det var ju så många bilar/modeller som cirkulerade i samband med modellårsskiftena att det är omöjligt att minnas exakt utrustningsnivå på enskilda exemplar.
Däremot skulle jag kunna tänka mig att det faktiskt är en av de 300 bilarna som lanserades som Anniversary Edition. Att plaketten på instrumentbrädan i så fall är borta, förvånar mig inte alls. Du skulle bara veta hur mycket som underhand försvann från våra bilar och plaketten var förmodligen bara löst limmad. Vad jag vet är att man endast undantagsvis lackerade andra bilexemplar i samma nyans som dessa specialvarianter – det var ju att förminska värdet på de ’riktiga editionmodellernas’ status.
Så jag tycker du skall fortsätta att glädjas åt bilen och faktiskt tänka på att den nu fått viss kultstatus.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Prässebo

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Mårten Carlsson
+46 734 17 49 90
marten@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-09-15.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG