Visa alla bilder

SAAB 900i Coupé — 1989

En mycket representativ svensksåld 900i tvådörrars Coupé-modell. Låga miltal!

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En väldigt populär nyklassiker, "Young timer". Särskild den ovanliga tvådörrars Coupé-versionen (som Cabriolet baserade på). Ha den som daglig entusiastbil eller som välvårdad samlarbil."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
19 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12517
FRITSLA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 900i Coupé?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En väldigt populär nyklassiker, "Young timer". Särskild den ovanliga tvådörrars Coupé-versionen (som Cabriolet baserade på). Ha den som daglig entusiastbil eller som välvårdad samlarbil."

Beskrivning

Denna lågmilare såldes ny till sin första ägare som körde med den i tio år, andra ägaren hade bilen i 20 år i Göteborgsområdet!
Bilen har blivit väl omhändertagen och rullar mycket fint. Stark drivlina/växellåda. Typiskt för modellen är rostangrepp i hjulhus och dörrarnas tröskellådor. förhållandevis enkelt att åtgärda.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1989/1989 
  • Första registreringsdatum
    1989-03-16 
  • Avläst mätarställning
    155071 km 
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Rullar fint, motor och växellåda ger gediget helhetsintryck. Besiktigad till och med 2021-09-30.

  • Skick interiör:

    Väldigt välskött och prydlig inredning, bilen har standard original fabriksmonterad Saab-radio. Innertakets beklädnad är avlägsnad på grund av klassikt fabrikationsfel hos 900 OG-modellen (se foto).

  • Skick exteriör:

    Fin solid lack och rejält helhetsintryck. Mindre rostangrepp vid hjulhus och nedre dörrparti (se foto).

  • Skick helhet:

    En bil som ger fräscht och ärligt helhetsintryck. Besiktigad, redo att köras hem med! Perfekt entusiastbil – nyklassiker.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2020-02-12
Ursprungsbesiktning: 1989-03-16 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1989-03-29
Besiktigad tom: - 2021-09-30
Senast godkända besiktning: 2019-09-19
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Den första generationen Saab 900 såldes mellan 12 maj och 1978 och 1994. Den hade när den kom stora likheter med Saab 99 och var i själva verket en större och bekvämare vidareutveckling av 99:an med samma motor, B-motorn. På USA-marknaden kom flera återförsäljare att ha problem med begreppet ny då likheter med den gamla 99:an var så slående.
Marknadsavdelningen såg ett minskande intresse för Saab 99 och de ekonomiska resurser som krävdes för att ta fram en helt ny bil saknades. Men nya amerikanska krockkrav och ett näst intill fullproppat motorrum när turbon installerades ställde krav på ett nytt frontparti. Marknadsavdelningen såg här även en möjlighet att ta ett skala upp modellen till en större och lyxigare bil i ett segment där bilarna inte var lika priskänsliga som i de lägre prisklasserna.
Mitt och bakparti lämnades nästan orörda men förutom de interiöra förändringar, främst den nya och moderna instrumentpanelen, ny vindruta och mer effektiva strålkastare i den nya fronten, var de största förändringarna en 21 cm längre bil (varav 9 cm var längre stötfångare), 5,2 cm längre axelavstånd och 2 centimeter bredare spårvidd än Saab 99. Trots den större karossen kunde man genom att använda t.ex. aluminium istället för stål i vissa detaljer hålla vikten nere så att den nya bilen bara vägde 20 kg mer än sin föregångare[1].
Framvagnskonstruktionen bibehölls nästan intakt men förstärktes och trimmades in och justerades med andra hjulvinklar och mer optimala placeringar av dämpare och fjädrar.
Saab 900 spann vidare på halvkombi-konceptet och fanns i 3- och 5-dörrarsutförande. En sedanmodell introducerades som 1981 års modell.
1986 breddades 900-programmet då man lanserade en cabrioletversion som tillverkades i finska Nystad. Den öppna bilen innebar stora försäljningsframgångar framförallt på den viktiga USA-marknaden, den var, för att vara en öppen bil, väldigt ombonad vilket satte en ny trend och gjorde att den blev populär som året runt-bil. Fronten och stötfångarna bytte utseende på 1987 års modell. Saab 900 hör till Saabs genom tiderna mest välkända modeller.
Den första generationens Saab 900 förekom som sedan (2 dörrar från och med 1984 års modell och 4 dörrar från och med 1981 års modell), halvkombi (3 eller 5 dörrar) och öppen bil (2 dörrar, från och med 1986 års modell), med ett antal motoralternativ som alla var tvåliters fyrcylindriga bensinmotorer, men vars bränslematning (förgasare/insprutning/turbo) varierade. Dessutom tillverkades en 20 cm förlängd version av fyradörrarsmodellen, benämnd 900 CD, 1981-1986. Förutom det ökade utrymmet var denna version extra lyxigt inredd och fanns endast med turbomotor. Endast cirka 500 exemplar gjordes av 900 CD.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Shaun Major

Mail: shaun.major@bilwebauctions.se
Telefon: +46 709 72 40 07

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Shaun Major på telefon +46 709 72 40 07 eller maila till shaun.major@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e april 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG