Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 230 Safari — 1967

En praktisk Safari, svensksåld och med få brukare. Stora motorn och golvväxel.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En pålitlig och brukbar vagn med god lastkapacitet. Här som årsmodell 1967 med bl.a. golvväxel. Den är körklar som den är men det finns detaljer att åtgärda för än bättre finish."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
150 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16511
NYKÖPING
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 230 Safari?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En pålitlig och brukbar vagn med god lastkapacitet. Här som årsmodell 1967 med bl.a. golvväxel. Den är körklar som den är men det finns detaljer att åtgärda för än bättre finish."

Beskrivning

En svensksåld vagn med två egentliga brukare. Nuvarande ägare har ägt bilen i drygt 35 år. Den har blivit sparsamt körd genom åren men har i omgångar fått olika uppgraderingar samt omvårdnad. Då bilen hade fått glasfiberskärmar fram lät nuvarande ägare byta dessa till plåtskärmar samt nya framdörrar. Den blev då omlackerad i samma kulör (vit) som en annan Mercedes i hans ägo, ursprungligen var bilen ljusgrå. Bilen har fått nya ventiltätningar och insugsventiler samt toppen är lyft. Original Solex dubbelförgasare är utbytta mot Senith men medföljer på grenrör. Växellådan är utbytt, original finns men är "skuren". Ny Boge automatisk hydropneumatisk nivåreglering är återinsatt. Finns utjämningsfjäder, som var ditsatt, om man ej vill ha pneumatik. Även originalfälgar med gamla Michelin X medföljer.

Förarstolen är åtgärdad och har ny klädsel, övriga säten är i original. Nya mattor och instegsskydd. Säkerhetsbälten på fem platser. Inredningen har även fått lite trädetaljer från en annan Mercedes. Mätarställning 8.689 Mil, troligen har mätaren "slagit runt, åtminstone en gång. Dragkrok. Besiktigad och körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1967/1967 
  • Första registreringsdatum
    1967-01-01 
  • Avläst mätarställning
    86 889 km 
  • Kw / hk
    77 / 105 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    MB-Tex 
  • Färg
    Ljusgrå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick fint när den väl blivit varm. Trevlig gång och det mesta förefaller fungera väl men det finns saker att åtgärda. Hastighetsmätaren svajar något, tändningslåset kan glappa, radion behöver en strömsladd, pedalen till vindrutetorkare (ny) fungerar ej, höger dimljus ur funktion, så även backljus och innerbelysning i lastutrymmet behöver åtgärdas.

    Bilen ej kontrollerad på lyft men det som kunde ses, såg ok ut men det finns detaljer, att närmare kontrollera och se över samt eventuellt åtgärda.

  • Skick interiör:

    Inredningen är i bra originalutförande med viss patina och med en trevlig uppgradering med lite trädetaljer, finns skada i träet vid vänster A-stolpe. Klädseln är fin och det är nya tygmattor i kupén. Innertak och dörrsidor är i bra skick. Lastutrymmet bär spår av användande med är i originalutförande.

  • Skick exteriör:

    Omlackerad för en del år sedan och fortfarande i bra skick. Finns ett rostangrepp vid hjulhuskant i bak mot tröskel vid höger framskärm samt lite repor och småbulor runt om. Lite osäkert vid och bakom sparklådelister samt någon list som släppt lite vid "fenorna". Krom, glas och gummi i ok skick men bulor på stötfångare fram samt för korta lister vid dörrarnas överkant. Bra däck,

  • Skick helhet:

    En genuin vagn i körklart skick, där ny ägare kan köra som den är, åtgärda efter hand eller lägga ner tid på uppgraderingar och renovering. Oavsett - så är det en intressant och eftertraktad klassiker med samlarstatus och potential.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2023-09-26
Ursprungsbesiktning: 1973-02-09 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1967-01-01
Senast godkända besiktning: 2020-06-04
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Mercedes-Benz W110 tillverkades mellan april 1961 och februari 1968. Från Mercedes sida fanns inga planer på att tillverka en kombiversion av W110.

Det belgiska företaget IMA som var specialiserat på att konvertera bilar till stationsvagnar presenterade en modifierad W110 på Bryssel Motor Show i januari 1965, med namnet "Universal".

I Tyskland var man som sagt tveksam till en Mercedes-kombi, men den svenska importören Philipsons var övertygad om att det fanns en marknad för en elegant herrgårdsvagn. Karosstillverkaren IMA i Belgien engagerades och speciellt för Sverige togs Mercedes-Benz 190D Safari fram, senare även 230 Bensin om 105 hkr.. Modellen skulle komma att säljas även på andra marknader, fast då under namnet Universal. I dag är Safari/Universal en riktigt ovanlig modell som väcker stort samlarintresse bland entusiaster runt hela världen.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Nyköping

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-11-09.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG