Visa alla bilder
Visa film

Bond Bug 750 ES — 1974

Svensksåld Bond Bug med den större och sällsynta 750cc motorn - en designikon som garanterat väcker uppmärksamhet.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Enkel, kul och ovanlig bil med patina"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
80 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15430
SANDARED
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Bond Bug 750 ES?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Enkel, kul och ovanlig bil med patina"

Beskrivning

Såld ny i Halmstad 1974 av en MC-handlare som kallades Halmstad-Gustav. Första ägare var ett äldre par som bytte in sin Heinkel Trojan. De använde Bond Bugen som bruksbil en bit in på åttiotalet. Efter det kom bilen stanna kvar i Halmstadtrakten innan den hamnade hos en entusiast i Värmland 2011. Här vidtogs en renovering av bilen. Främst gjordes chassi och motor i ordning och senare byttes klädseln.

Fordonet är registrerat som motorcykel men får köras på vanligt B-kort. Registrerad med dragkrok som medföljer.

Instruktionsbok finns med extra tillägg för den sällsynta 750ES varianten. Bara 142 stycken Bond Bug's försågs med denna motorn.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1974/1974 
  • Första registreringsdatum
    1974-06-13 
  • Avläst mätarställning
    95901 km  
  • Kw / hk
    22 / 29 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Orange 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Fyrcylindrig toppventilsmotor helt i aluminium av Reliants fabrikat dito fyrväxlad låda. Stel bakaxel med coilovers och ställbara dämpare.

    Chassi och motor renoverades för några år sedan. Då byttes även bromsar, bensintank, startmotor, kyl och annat. Växellåda och koppling renoverades dock ej vid det tillfället. Motorn startar lätt, går bra och drar fint. På tal om växellådan - treans växel kan hoppa ur. Samt att spakens fastsättning är bristfällig. Den är klen från början och nära 50 års brukande har inte gjort den punkten bättre. Det finns läckage i bakaxeln.

  • Skick interiör:

    Inuti är det spartanskt med instrumenten i mitten och motorn placerad under en kåpa inne i kupén. Har milesmätare vars funktion är lite svajig. Klädsel byttes för några år sedan i originalliknande utseende. Resten är lackerad glasfiberplast. En del penslat och det finns lite svarta färgstänk både där och på sidoskärmarna. Sätena är bekväma med bra sidostöd. Bak finns ett förvånansvärt rymligt bagage med reservhjul, domkraft och batteri lokaliserat.

  • Skick exteriör:

    Mestadels originallack och med en del bättringar. Den svarta Bugstripen fram saknas. Bilen har brukats rätt mycket förr om åren och är i ett jämnt bruksskick. Har uppstått sprickor i glasfiberplasten vid gångjärnen. Vanligt syndrom på Bug då det ofta - som här - monteras felaktig hydraullyft till huven. Den är för kort och för stark, därför blir det deformerat. Extra armering ilagd på höger gångjärn.

    På utrustningssidan finns dubbla solskydd, torkare, spolning, värmepaket (ej inkopplat) kupébelysning, tändare, askkopp, reservhjul och dragkrok (ej monterat på bilderna men komplett balk och krok medföljer)

  • Skick helhet:

    Tålig bil i bruksskick, galet rolig i design och körupplevelse. Väcker mycket uppmärksamhet vart man än kommer.

    En del undrar kanske över väghållningen? - Mycket stabilare än det ser ut att vara. Exakt och distinkt styrning och går enkelt att ligga i landsvägsfart fart med. Effekt 34 hästkrafter - toppfart c:a 140km/h.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2022-03-19
Ursprungsbesiktning: 1974-06-13 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1974-06-13
Senast godkända besiktning: 2017-05-09
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 10

Fakta om modellen

De två stora tillverkarna av trehjulingar i Storbritannien var Reliant och Bond. Reliant hade börjat med enkla trehjuliga skåpbilar med MC-gaffel 1935. Deras första renodlade personbil var Regal som kom 1952.

Bond - eller Sharp Commercial som de hette i grunden kom lite före med sin Minicar 1949. Dessa två dominerade marknaden länge, men när den började krympa i slutet av sextiotalet slukades Bond upp av Reliant.

Redan 1962 hade man planer att göra något roligare - så tyckte i vart fall Tom Karen på Ogle design som fungerade som en slags chefdesigner för Reliant. Reliant var dock inte helt med på noterna. Dom tyckte hans design för en sporttrehjuling kallad Rogue var för radikal för deras image. Men när Reliant köpte upp Bond kom en öppning - Nu kunde man göra den där konstiga sportbilen Tom Karen propsade på utan att låta den påverka Reliants präktiga rykte. På ett modifierat och kortat Reliant Regalchassi presenterades den som Bond Bug 1970. Låg, kilformad och knallorange liknade den inget annat på tre hjul - eller något annat heller för den delen. Som alla andra mindre tillverkare lånade delar från lite här och var för hålla kostnaderna nere. Men Bug blev inte särskilt billig ändå - den kostade mer än en Mini 850!

Totalt gjordes 2270 Bond Bug - de flesta med 700cc motorn. Hösten 1973 kom den större 750cc men bara 142 bilar bestyckades med den.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Classic Car Depot
Shaun Major
+46 709 724007
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-11-10.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG