Visa alla bilder
Visa film

BMW 318i Cabriolet — 1993

En E30 i trevligt skick i en snygg paketering. Härlig färgkombination med skinn och mjuka mattor samt låga mil.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Den hade passform, stringens och BMW-kvalitet när den var ny, det finns mycket av det kvar än idag. Självklart efter 30 år, har det skett en del, såväl på det här exemplaret men också på det vi jämför med - även då klarar sig det här vagnen väl. Nybesiktigad, 2022-11-23."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
102 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15479
BROMMA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMW 318i Cabriolet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Den hade passform, stringens och BMW-kvalitet när den var ny, det finns mycket av det kvar än idag. Självklart efter 30 år, har det skett en del, såväl på det här exemplaret men också på det vi jämför med - även då klarar sig det här vagnen väl. Nybesiktigad, 2022-11-23."

Beskrivning

En mycket omtyckt och omhuldad modell från Yuppie-eran. Det måste inte vara en värstingversion. Den lilla 1,8L motorn med insprutning och 113 hkr ger både lugna och ekonomiska mil. Manuell låda och och BMW-chassie samt glädjen att kunna åka öppet, ger ändå rufs i hår och vettiga fart- och sportambitioner men med behaglig komfort. Perfekt för en retrotur utan att ischias och kotförskjutningar uppstår.

Det här exemplaret kom till Sverige från Tyskland som privatimport redan 1995. Trots ett antal ägarbyten har den rullat relativt få mil och tagits väl omhand. Den har troligen brukats mest under det ljusa halvåret. Instruktionsbok och servicehäfte samt dubbla nycklar medföljer.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1993/1993 
  • Första registreringsdatum
    1997-06-26 
  • Avläst mätarställning
    114160 km 
  • Kw / hk
    83 / 113 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Helskinn i ljusgrått, tyg mattor 
  • Färg
    Mörkröd metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Förefaller vid kortare provtur lättkörd och stabil. Motor går fint och allt verkar fungera väl.

    Underrede ej kontrollerat men skärmkanter och hjulhus ser optiskt ok ut. Enfunktion och mekaniken till sufflett och lucka bör kontrolleras, idag fälls suffletten manuellt medan sufflettlucka styrs av el, låsmekanism sluter inte helt. Karaktäristiska dubbla nyckelhål för lås/larm på förardörr. Larmet är satt ur funktion.

  • Skick interiör:

    Mycket fin inredning i ljust skinn samt fina tygmattor, så även instrumentbräda och dörrsidor. Viss brukspatina men allt förefaller vara i originalskick.

  • Skick exteriör:

    Lackering, gummidetaljer och glas i presentabelt fint skick. Bakluckan är omlackerad, då vindavvisare med mindre lacksläpp avlägsnades. Sufflett hel och tät i normalt regn. Fälgarna original och relativt oskadade. Enstaka, stenskott, smårepor och små dörruppslag. Bagagerum och motorrum i fint originalskick. Lite bubblor/jäsning vid insteg/sparklåda bak förarsidan.

  • Skick helhet:

    Visst, den är brukad men ändå i ett relativt fint originalskick med små blessyrer och åtgärder. Samtidigt en härlig Youngtimer för att minnas E30-eran, vare sig det är för att återfå den eller för att nu uppnå, det som var hett på den tiden.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2022-08-31
Ursprungsbesiktning: 1997-04-28 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1997-06-26
Senast godkända besiktning: 2022-11-23
Besiktigad tom: 2024-11-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 12

Fakta om modellen

När BMW fick fart på verksamheten och resultat med NeuKlasse och de pigga 02 vagnarna under 60- och 70-tal var det dags att växla upp ännu ett snäpp inför 80-talet. Så i november 1982 introducerades modell E30. Det var fortfarande Väst-Tyskland som gällde och honnörsordet var kvalitet. De tyska premium- och sportbilstillverkarna blev riktmärke för en hel värld och BMW tillhörde toppen, den nya modellen var inget undantag.

BMW spottade ur sig två-, fyrdörrarsversioner i allt från lugna pensionärsversioner till rena racingmodeller för de med extra axelvadd i kavajen. Ingen cabriolet var i sikte de första åren men Bauer tillverkade en targa/softtop version. Här i början av 80-talet låg bilföretagen fortfarande lågt med sufflettförsedda bilar, då säkerhetsaspekten nästan tog död på glädjen att få åka öppet. En efter en släppte de dock fram cabrioletversioner till en hungrande marknad. När BMW så släppte sin egen "riktiga" cabriolet byggd på E30 blev det snurr i vändkorsen. Modellen i alla upptänkliga versioner blev stekhet och en sinnebild för ungdom och framgång. Tilldelning i Sverige räckte inte och snart var importtåget igång.

År 1991 ersätter den nya modellen E36 modell E30 i sedanutförande. Fast Cabrioletversionen av E30 tillverkas fram till årsmodell 1994.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Bromma

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-12-08.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG