Visa alla bilder
Visa film

BMW K1 987cc — 1990

En tuff, fräck, sportig och iögonfallande BMW K1 som levererar körglädje.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Nybesiktigad och klar att avnjutas"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
51 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15257
HORNDAL
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMW K1?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Nybesiktigad och klar att avnjutas"

Beskrivning

Nuvarande ägare följde med en vän för att titta på en Mc-samling i Uppland.
Han gick runt och tittade på cyklarna och fick syn på ett par röda BMW K1-or. Han berättade för innehavaren av samlingen att han letat länge efter en sådan. Ägaren erbjöd sig sälja en av dessa i och med att han hade två stycken. Han slog till och blev ägare av en fräck BMW. Han brukade Mc-n lite till och från i början men nu är den mest stillastående.
Detta är en fräck och potent maskin i ett mycket bra skick.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1990/1990 
  • Första registreringsdatum
    1989-08-17 
  • Avläst mätarställning
    142 077 km 
  • Kw / hk
    74 / 101 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra i motor och drivlina. Nytt batteri våren 2022.

  • Skick exteriör:

    Exteriört är motorcykeln i ett mycket fint skick.

  • Skick helhet:

    En välvårdad och nybesiktigad K1'a i körklart skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2019-05-30
Ursprungsbesiktning: 1989-06-27 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1989-08-17
Senast godkända besiktning: 2022-08-24
Besiktigad tom: 2024-08-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

I början av 1980-talet var BMW tvungna att uppdatera sitt motorcykelprogram. Både av bränsletekniska skäl samt av rent marknadsmässiga orsaker. Den gamla beprövade boxermotorn behövde ersättas med en modernare maskin. Man behövde även ta upp kampen med de japanska tillverkarna om de yngre motorcyklisterna. Motorn blev en nykonstruktion. Prototypen var baserad på en Peugeot bilmotor. Den nya motorn sattes först i K100 som var en touring modell från BMW. Eftersom man i Tyskland hade en regel att motorerna inte fick ha mer än 75 Kw (c:a 100 hk) så var man tvungen att jobba med aerodynamiken för att den nya motorcykeln skulle hänga med japanerna. Resultatet blev den ur BMW:s synpunkt revolutionerade K1. För att understryka sportigheten så valde man att lacka dem röda eller blå med gula farthöjande ränder.

Man visade upp en prototyp på Kölnmässan 1984. Den blev så väl mottagen att man fyra år senare på samma plats kunde visa upp den nya produktionsmodellen.
Under dess produktion åren 1988 till 1993 tillverkades endast 6 921 exemplar. Hur många som finns kvar i detta fina originalskick är en befogad fråga att ställa.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Horndal

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-04-13.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG