Visa alla bilder

Triumph TR6 V8 350 cui — 1971

Ett unikt bygge och objekt där ram, motor och drivlina samt fram- och bakvagn i stor sett är färdigt. Godkänd av SFRO.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Här kan nästa ägare välja inriktning. En diskret sleeper i original utseende men med spännande och potent maskin, drivlina och teknik. Eller så går man all in och gör en häftig Restomod."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
30 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16798
HUDDINGE
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Triumph TR6?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Här kan nästa ägare välja inriktning. En diskret sleeper i original utseende men med spännande och potent maskin, drivlina och teknik. Eller så går man all in och gör en häftig Restomod."

Beskrivning

Här har vi ett spännande objekt som är en utmaning men som de facto har all potential att bli något alldeles extra. En specialbyggd ram med en V8 350 cui från Chevrolet med Edelbrock, Cobra växellåda samt Jaguar bakaxel. Godkänt bygge av SFRO. Lite kuriosa, besiktningsman var Bosse Bildoktorn. Besiktning skall förnyas vart femte år och Bosse, kommer gärna och gör det igen.

Karossen är helt rensad men mkt delar medföljer, såväl original som tilltänkta modifieringar. Skärmar i glasfiber. En en lastpall med sex kragar fullproppad med delar finns. Det mesta i krom är nytt. Original fälgar och även 22 tums Range Roverfälgar med däck medföljer.

Bilen är försäkrad genom MHRF.

Klicka här för att läsa mer på www.garaget.org.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1971/1971 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
     

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    En klassik kombination med Chevrolet V8, Cobra-låda och Jaguar bakaxel. Allt i fint skick med mycket nya delar. Skivbromsar runt om.

  • Skick interiör:

    Helt rensad, det medföljer inredningsdetaljer i original, ombyggd instrumentbräda. Stolar från Mazda MX5.

  • Skick exteriör:

    Komplett kaross med glasfiberskärmar och hardtop. Nu monterad på en karossvagn som går att snurra. Saknas vindruta och stötfångare.

  • Skick helhet:

    Här finns att göra men potentialen till något alldeles extra finns också. Självklart är detta ett objekt för en som med "öppna ögon" tar över stafettpinnen och utmaningen. Oavsett om man väljer original/sleeper eller Restomod eller någonstans däremellan, så är det här en vagn som kommer att väcka berättigad uppmärksamhet.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2000-04-17 (Förreg)
Ursprungsbesiktning: -
Datum i trafik första gången: -
Senast godkända besiktning: -
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: -

Fakta om modellen

Efter andra världskriget kom så småningom efterfrågan och produktionen av bilar, igång igen. Många tillverkare skakade liv i förkrigskonstruktioner men allt eftersom kom nya modellserier. För den brittiska fordonsindustrin, som till viss del var konservativ, insåg man nu att den inhemska marknaden inte var nog utan det handlade om att få igång även exporthandeln. Efterfrågan på små prisvärda vagnar, gärna med en smula sportiga ambitioner ökade och industrin hängde på. Många amerikanska soldater hade dessutom fått upp ögonen för de små sportigare bilarna i Europa och här uppstod en het marknad. Även Standard med sin Triumph såg möjligheter och tog fram en ny efterkrigsversion, TR-modellerna. De kom att tillverkas mellan 1953 - 1981. Först ut var modell TR 2 en liten fräck tvåsitsig öppen roadster. Till år 1955 kom så en uppgraderad version TR3. När sedan den brittiska kulturen med mode och musik sköljde över världen, blev även de brittiska små sportbilarna glödheta. Triumph utvecklade sin TR-modell i version TR4 och TR 4A med kaross ritad av Michelotti. Än hetare blev det när modell TR5 lanserades 1967 med en rak sexa, från sedanen Modell 2000. Det var då Englands första bil med direktinsprutning, såldes i Europa. Till USA med förgasare. Redan till årsmodell 1969 kom så en uppgradering av karosserna. Tyska Karmann designade en ny front- och bakdel. Då blev det också en ny beteckning, TR6. Den kom att byggas under modellåren 1969 - 1976. Dels med Lucasinsprutning och dels med dubbla förgasare, Zenith-Stromberg (för USA-marknaden). Totalt byggdes enligt uppgift 91.850 exemplar.

TR-eran avslutades med TR 7 och 8 åren 1975 - 1981. De hade en 4-cylindrig motor respektive en V8:a men det är en annan historia.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Huddinge

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-03-21.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG