Visa alla bilder
Visa film

Citroen Ami 6 Club Break — 1969

Svåremotståndlig fransk charm sans frontiéres i ett litet stort format och i ett välskött skick – här finns det komfort, utrymme, attityd, elegans och just charmig Citroën 2CV-teknik samlat i ett praktiskt litet paket.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Som konstruktion och bil har den en stark attraktion för många entusiaster och med ett sånt här fint exemplar blir det ännu bättre."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
67 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15789
SANDARED
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Citroen Ami 6 Club Break?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Som konstruktion och bil har den en stark attraktion för många entusiaster och med ett sånt här fint exemplar blir det ännu bättre."

Beskrivning

Den levererades ny i september 1969 i Nybro, brukades under par år, vidare till bland annat Bräkne-Hoby i Blekinge, Höör och Vinslöv i norra Skåne, Åled utanför Halmstad och tillbaka till östra Småland 2001, till Mönsterås och den nuvarande ägarens dödsbo. Han var en engagerad citroënist och bilentusiast som vårdade sina bilar väl och riktigt. En samling besiktingsprotokoll och övrig dokumentation berättar en del av historiken och enligt dessa protokoll bör den totala körsträckan vara drygt 11 500 mil. Ami 6:an har ramlyfts någon gång på nittiotalet och bilen är väldigt fin undertill. Den senaste och därmed också den sista besiktningen gjordes 2021-05-21.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1969/1969 
  • Första registreringsdatum
    1969-09-03 
  • Avläst mätarställning
    15 648 km 
  • Kw / hk
    24 / 33 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg/vinyl 
  • Färg
    Vert Charmille 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    En för lill-Cittraentusiaster välkänd och varvvillig tvåcylindrig lufttkyld boxermaskin, här också utrustad med centrifugalkoppling. Lägg i 1:an, släpp kopplingen och bilen rullar först iväg när du ökar varvet. När du stänger av motorn kan du höra kopplingen snurra och då är det bra att dra parkeringsbromsen, låta kopplingen snurra färdigt och efter det lägga i en växel för parkering. Underredet med ram och karossgolv är sällsynt helt och rent, ett par av stötdämparna, de bakre, ser ut att nyligen vara bytta. Motorutrymmet är även det torrt och rent, inget oljeläckage från ventilkåpor eller tråg.

  • Skick interiör:

    Fräsch och inbjudande i all sin enkelhet; helt, rent och matchande. Fin klädsel och mattor, och ett bra innertak. I mitten på panelen tronar dessutom en spännande och snygg original tillbehörsradio.

  • Skick exteriör:

    Fin lack i originalkulör och med som vanligt på gamla Citroëner även med ett vackert namn, Vert Charmille. Någon liten repa och en liten anvisning vid nedre delen av vänster A-stolpe, i övrigt ett mycket representativt och presentabelt yttre. Ett vintage takräcke i nyskick från Hillerstorp Sweden betyder att det helt enkelt är ett New Old Stock Thule-räcke (före företaget blev Thule, alltså) och att det snyggt ramar in bilens praktiska utstrålning.

  • Skick helhet:

    En sammanhållen charm i ett skönt skick, en lite mer civiliserad blomma i varumärkets dåtida flora av 2CV-baserade bilar, men inte med desto mindre karaktär. En bil att vårda och gärna också förvärva vårdkunskap från de inom Svenska Citroënklubben som kan biltypen, och sedan bara njuta av bilen som den är.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2021-05-14
Ursprungsbesiktning: 1969-09-03 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1969-09-03
Senast godkända besiktning: 2021-05-21
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 11

Fakta om modellen

Citroën Ami-modellen tillverkades mellan 1961 och 1979. Bilen var framhjulsdriven och baserad på samma teknik som modellen 2CV. Tillsammans med den några år senare introducerade systermodellen Dyane skulle den erbjuda ett lite rymligare och mer påkostat alternativ till den rustika 2CV. Ami var den större av modellerna och blev en succé i hemlandet Frankrike, där den tidvis var den mest sålda bilmodellen på marknaden. Ami 6 tillverkades 1961-71 och Ami 8 1969-79. Från 1972 fanns också en Ami Super med en litersmotor från GS. Alla modellerna fanns som Berline (sedan), Break (kombi) och Service (en Break i skåpversion). Sedanversionen av Ami 6 utmärkte sig genom att bakrutan sluttade inåt som på Ford Anglia 1959-68. Ami 8-sedanen fick en mer halvkombiliknande bakdel.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Classic Car Depot
Shaun Major
+46 709 724007
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-05-25.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG