Visa alla bilder

Citroën B11 Sport — 1952

Trevlig och sen B11 Sport, eller Légère som originalbeteckningen säger, i ett snyggt och representativt skick, men med ett avbrutet grenrör som kanske en första åtgärd för en ny ägare.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Rolig och rätt B11 Sport med en i stora delar känd svensk historik, bortsett från de första 20 åren."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
78 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16749
SKURUP
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Citroën B11 Sport?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Rolig och rätt B11 Sport med en i stora delar känd svensk historik, bortsett från de första 20 åren."

Beskrivning

Den levererades ny i Sverige i augusti 1952 och har den då nya bakluckan och de raka stötfångarna som var signifikanta för bilar tillverkade från och med det andra halvåret 1952. Nuvarande ägare och därmed försäljande dödsbo köpte bilen 2008 från en bekant i Skåne. Och denne köpte i sin tur den också lokalt, från en man i Böste fiskeläge mellan Trelleborg och Smygehuk. Den finns även noterad hos ägare i B11-klubbens matriklar från 1972-2001. I början på åttiotalet fick den sannolikt sin svarta lackering den har idag och dessutom en lite lyxigare plyschinredning än vad som erbjöds i original. Den senaste godkända besiktningen gjordes 2016-05-31 och gick därför godkänd och därmed besiktningsbefriad in i perioden efter 2018-04-20 då de nya reglerna började att gälla. Ett avbrutet grenrör är troligen

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1952/1952 
  • Första registreringsdatum
    1952-08-06 
  • Avläst mätarställning
    75 512 km 
  • Kw / hk
    42 / 57 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Plysch 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen var igång för 4-5 år sedan tror närstående till dödsboet, och då gick den utan konstigheter. Under huven syns det att grenröret är av vid anslutningen., och efter det lär inte ha startats. Där kan man också se att kylarvatten har sprutat runt, troligen är det från någon brusten slang eller anslutning. Jämför man noteringen från senaste besiktningen 2016 till mätarens notering idag blir det en sträcka på 34 mil och sedan 2009 har den rullat 167 mil. Ett nytt grenrör till B11 kostar till exempel drygt 9 000:- hos Stålnackes DS-butik i Säve utanför Göteborg.

  • Skick interiör:

    Inredningen känns fin och fräsch av vad vi kunde se i det dunkla ljuset och dessutom med en bra doft. Det fina plyschmaterialet på säten och dörrsidor är egentligen finare än vad erbjöds från fabrik och när bilen renoverades på åttiotalet var det förmodligen sådant material som fanns tillgängligt istället för nyproducerat originaltyg.

  • Skick exteriör:

    Snygg och representativ lack av vad vi kunde avgöra i det trånga och inte helt upplysta utrymmet. Och den förra ägaren kan också konfirmera att lacken håller en hög kvalitet. Den var röd/svart i början på sjuttiotalet och även vit i ett par år före den fick sin nuvarande svarta kulör runt 1980. Svart är också mest sannolikt att det var dess originalkulör. Riktiga Michelin X med vit däcksida är lite ovanligare.

  • Skick helhet:

    Sammantaget verkar det vara en genuin och fin B11 Sport att vårda och bevara med bara små servicebehov och lite översyn före den tas i bruk.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2018-05-30
Ursprungsbesiktning: 1952-08-06 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1952-08-06
Senast godkända besiktning: 2016-05-31
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 12

Fakta om modellen

B11 står helt enkelt för Berline 11, alltså en sedan i skatteklass 11CV med den då spännande nymodigheten framhjulsdrift, det vill säga Traction Avant, ännu ett epitet för modellen. Den stora och lite lyxigare systermodellen B15 med en större sexcylindrig motor var då följaktligen i skatteklass 15CV med sin större motor. Och den lilla luftkylda Citroën 2CV i... ja, den låga skatteklassen 2CV. CV står för Cheval Vapeur – ånghästkraft – som är ett gammalt franskt sätt att mäta effekt och därmed skatteklass på.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Skurup

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-02-08.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG