Visa alla bilder
Visa film

Chevrolet Corvette C1 265cui V8 — 1955

En amerikansk sportbilsikon som har ägts och tävlats av den Portugisiska föraren Horacio Carvalho de Macedo på 50-talet. Den här Corvetten kan vara det första exporterade exemplaret och den första som deltog i europeisk racing. Detta är även den 122:a Corvetten som som utrustades med V8.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Renoverad så den ser ut som ny, fast bättre."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
850 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16684
ASPABRUK
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Chevrolet Corvette C1?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Renoverad så den ser ut som ny, fast bättre."

Beskrivning

Den här amerikanska ikonen har en spännande historia, tävlingshistorik och är en av de tidigaste exporterade Corvetterna som kom till europa, om inte den tidigaste. Enligt Nolan Adam’s bok ”Corvette – American Legend” går det att läsa ett helt stycke om den första exporterade Corvetten, se bild. Denna bil hade chassinummer VE55S001239 och tillverkades i mitten av april 1955. Det som nu framkommer är att bilen som nu ska auktioneras av Bilweb auctions kom till europa tidigare än ovan nämnda bil. Om man granskar listan med tidigare ägare kan man se att General Motors Overseas Corporation i Lissabon Portugal, var den första ägaren av Corvetten och bilen kom i deras ägo redan 1955-06-08, se bilder. Den här Corvetten tillverkades mer än en månad tidigare än den som det refereras till i boken, ungefär 1955-03 och fick det Portugisiska registreringsnumret IB- 21-79 och har ”Data de Matricula” 1955-04-20. Den här bilen har chassinummer VE55S001122 och var den 122:a -Corvetten utrustad med V8. Det kan vara den första Corvetten som deltog i racing i europa och en av de första som det tävlades med i världen. Den första tävlingen den deltog i var ”II Rallye do Espinho” som gick av stapeln 1955-08-01 och bilen rattades av den välkände tävlingsföraren Horacio Carvalho de Mecedo som ägde och tävlade med bilen 1955. I tävlingen deltog cirka 20 deltagande som alla fick en guldplacket. Denna placket gavs till nuvarande ägares far av Horacio och den är numera monterad innanför sufflettluckan, se bild. Horacio deltog i flera tävlingar med Corvetten 1955. Dessa olika tävlingar kan man se i listan bland bilderna. Det producerades endast 45 stycken bilar med färgkombinationen Pennant blue/Shoreline beige.

Snabbt framåt till en dag 1992. Nuvarande ägares far som då bodde vid Algarvekusten besökte en bilskrot och där han fick syn på denna mycket ledsna Corvette, ett totalt renoveringsobjekt. Han sa till sig själv att "någon dag kommer en riktig Corvette entusiast att göra iordning denna bil". Profetian visade sig vara sann då det blev han själv som 1999 köpte den från bilskroten och påbörjade renoveringen. Karossen lyftes och ramen riktades, galvaniserades och målades. Ramen har rätt urskärning för bensinpumpen som var standard för V8-modellen, se bild. Den 6-cylindriga modellen hade ej denna urskärning. Mycket annat åtgärdades också som införskaffandet av rätt typ av motor, 265 utan gjutning för oljefilter samt korrekt Powerglide växellåda i bra skick. Även andra delar som saknades letades upp under ett antal år. Allt i bromssystemet är nytt förutom original bromstrummorna och huvudbromscylindern som honades och fick nya delar invändigt. Nytt avgassystem monterades och bilen fick även nya gummibussningar och slangar. Så 2008 togs bilen hem till Sverige där renoveringen slutfördes. Karossen lackerades professionellt i originalkulörerna Pennant blue och Shoreline beige. Ny vindruta monterades och bilen fick en ny inredning från Al Knoch, inklusive mattor. En del av kromet är nytt men en del bör riktas och poleras eller kromas om för att bli perfekt. Övrigt som renoverats är bland annat strömfördelare, vindrutetorkarmotor, startmotor, bränslepump och generator inklusive drivningen till den mekaniska varvräknaren som är monterad på generatorns bakre gavel. Bilens ursprungliga sufflettställning medföljer i orenoverat skick och det medföljer en ny omonterad canvas softtopp i korrekt färg, se bilder. Dörrarnas löstagbara rutor saknas men mekaniken för dessa är monterat. Med Corvetten medföljer den Portugisiska registreringsskylten och mycket dokumentation som böcker, bilder och annat.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1955/1955 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    7 miles 
  • Kw / hk
    143 / 194 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motor och växellåda är i ett orenoverat men uppmålat skick. Motorn låter som den ska men kan ticka när den stått en längre tid, och lådan växlar fint. Bromsarna tar mjukt och jämnt. Till största delen är mesta på bilen i nytt eller i renoverat skick. Corvetten har sedan renovering rullat knappt 10 km och detta kan innebära att kalibrering av hastighetsmätare, varvräknare med mera behövs.

  • Skick interiör:

    Interiören inklusive dörrpaneler och mattor är nya och är från tillverkaren Al Knoch Interiors i USA. Inredningens kulör är beige och matchar bilens blåa lackering perfekt. Fint och städat bagageutrymme. Även motorrummet är i ett prydligt och rent skick.

  • Skick exteriör:

    Lackeringen är i ett toppenfint och professionellt utfört skick och bilens kulör är Pennant blue. Den nya vindrutan har lite lamineringsseparation vid övre vänstra sidan, se bild. Gummilisten på vindrutans nedre innersida är veckig. Lister och krom är i ett ok skick. Bilen har en blandning av nykromade och originalkromade delar. Listen på högerdörren, höger bakre stötfångarehorn och grillen skulle må bra av en översyn och eventuell omkromning. Sufflettställning medföljer bilen i orenoverat skick och även en ny canvassufflett i beige kulör finns till denna, se bilder. Navkapselns emblem på höger bakhjul är i ett lite skamfilat skick, ny medföljer. Vänster bakfälg är något kantstött, se bild. Nya däck i bra skick. Passformen av dörrar och luckor är med stor sannolikhet bättre än när bilen lämnade fabrik.

  • Skick helhet:

    Corvetten är i ett mycket bra och välrenoverat skick. Ett långtids projekt med mycket sökande av saknade delar gör att bilen inte är i ett 100% originalutförande. Med tanke på detta så påverkar det ändå inte bilens dragningskraft. Så, lite förbättringspotential finns det för den som vill.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2023-10-16 (Förreg)
Ursprungsbesiktning: 2023-10-16 (regbes)
Datum i trafik första gången: (550101)
Senast godkända besiktning: 2023-10-16
Besiktigad tom: 1958-01-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: -

Fakta om modellen

Chevrolet debuterade 1955 med sin smallblock-V8 på 4,3 L. Motorn levererade 195 hk och blev tillgänglig i Corvetten. Tidiga exemplar av 1955 års modell med V8 motorn fortsatte att paras med den obligatoriska Powerglidelådan. Även de få 6-cylindriga modellerna som byggdes utrustades med denna låda. En ny treväxlad manuell växellåda blev tillgänglig senare samma år för V8-modellerna. Exteriörfärgvalen utökades till fem i kombination med fyra interiörfärger. Suffletter kom i vitt, mörkgrönt eller beige och levererades i olika material. Totalt tillverkades endast 700 bilar 1955 och det enda året det tillverkades färre var 1953. "V"et i Corvetteemblemet var förstorat och guldfärgat vilket avslöjade att bilen var utrustad med V8-motor och 12-volts elsystem medan den 6-cylindriga modellen behöll 6-voltssystemet som användes 1953–54.

Även om det inte var en del av det ursprungliga Corvette-projektet var Zora Arkus-Duntov ansvarig för införandet av V8-motorn och den treväxlade manuella växellådan. Duntov förbättrade marknadsföringen och imagen och hjälpte bilen att konkurrera med Ford Thunderbird, Studebaker Speedster och den större Chrysler C-300. 1956 blev han chef för fordonsdesign och utveckling hos Chevrolet.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Aspabruk

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-02-08.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG