Visa alla bilder
Visa film

BMC Morris 850 850 cc — 1965

En klassisk Mini/hundkoja i ett bra tämligen orört originalutförande. Motorn är utbytt till en MG 1100-motor för att lättare hänga med i dagens trafikrytm. (Innan elbilarna blev vanliga. Nu hade nog 850:n räckt till). Never raced or rallied.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Det är en sådan här bil man gärna vill ha. Tämligen orörd och använd men ändå i ett normalt fungerande utgångsskick. Det var även så här som konstruktören Alec Issigonis hade tänkt att bilen skulle vara. Liten, rymlig, enkel och körglad."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
72 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16789
ENKÖPING
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMC Morris 850?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Det är en sådan här bil man gärna vill ha. Tämligen orörd och använd men ändå i ett normalt fungerande utgångsskick. Det var även så här som konstruktören Alec Issigonis hade tänkt att bilen skulle vara. Liten, rymlig, enkel och körglad."

Beskrivning

Den här bilen köpte en nybliven 18-åring som första bil 1983. Den såldes av en bensinmacksföreståndare i Hägernäs/Täby norr om Stockholm som handlade med utvalda, ofta engelska, bilar. 18-åringen lät byta framskärmarna samt laga något rosthål för att sedan lämna bort hundkojan för hellackering. Han behöll bilen ända till 2008 men ställdes av 1999. Kojan ersattes av en Cooper S. Men en dag dök ett tillfälle upp att kunna byta bort Morris 850 mot en Golf GTI från 1983. Bytt var bytt och den nya ägaren till 850:n hade redan flera hundkojor i garaget så den hamnade hela tiden på undantag tills denne beslutade sig för att lätta på vagnparken och sålde den till nuvarande ägare som i och med en flytt behöver sälja av den. Under 18-åringens tid hann även motorn bytas ut till en MG 1100 motor med dubbla SU-förgasare. Vilket man hade möjlighet att göra på 1960-talet också. För att man fortfarande skulle uppleva bilen som en fin originalbil renoverades växellådan och modifierades så att den långa originalväxelspaken skulle kunna behållas. Fram- och bakram renoverades också av densamme. Bakbromsarna har Cooper S bromstrummor och de främre trummorna är kompletterade med spacers för att kunna använda Cooper S-fälgar. Även stötfångarna är hämtade från Cooper-modellen. En mycket ovanlig extra instrumentpanel är också monterad. Detta för att kunna använda oljetrycks- och vattentemperaturmätare.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1965/1965 
  • Första registreringsdatum
    1965-01-01 
  • Avläst mätarställning
    40907  
  • Kw / hk
    27 / 37 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn är lättstartad men vid fotograferingstillfället gick motorn orent tills den blivit varmkörd. Minin har utrustats med en ny SU-bränslepump. En uppstartsservice och allmän översyn är att rekommendera då den ej brukats under många år.

  • Skick interiör:

    Interiören är i ett bra bruksskick med visst slitage. Förarstolen har ett par små hål i klädseln, se bild. Golvmattorna av gummi är i ett bättre skick än de brukar vara i en så gammal Hundkoja.

  • Skick exteriör:

    Omlackerad någon gång på 1980-talet då den även fick nya framskärmar. Nu har exteriören en fin patina. Bilen har någon färgbättring och någon buckla på höger bakskärm, se bild. Stötfångarna är i ett bra skick. Hål i tröskel baktill vänster sida, se bild.

  • Skick helhet:

    En klassisk BMC-850 i ett mycket trevligt skick. Efter besiktning blir den en perfekt bil att åka på sommarens bilträffar med.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1999-12-08
Ursprungsbesiktning: 1965-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1965-01-01
Senast godkända besiktning: 1998-09-14
Besiktigad tom: 2000-09-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 9

Fakta om modellen

Alec Issigonis som ritat den mycket uppskattade Morris Minor fick i Suezkrisens spår i uppdrag att ta fram en bränslesnål liten bil. Issigonis var funktionalist. Inget onödigt skulle finnas med i den nya konstruktionen. Största möjliga innerutrymmen på minsta möjliga yta var ett rättesnöre. Därför blev motorn tvärställd med växellådan monterad under denna för att spara plats. Bakluckan fälldes nedåt för att kunna användas som ett extra lastutrymme. Fyra vuxna kan med lite god vilja färdas på ett någorlunda bekvämt sätt.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Enköping

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-03-07.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG