Visa alla bilder

Mercedes-Benz Motor 6,9l V8 M100

Mercedes häftigaste V8-motor under 1970-talet. Satt i toppmodellen 450 SEL 6,9.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Reservdelsmotor, går runt men har stått i många år. inga uppgifter finns på när den var igång senast. Skicket på motorn går alltså inte att garantera."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
18 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16225
KRISTINEHAMN
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz Motor 6,9l V8 M100?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Reservdelsmotor, går runt men har stått i många år. inga uppgifter finns på när den var igång senast. Skicket på motorn går alltså inte att garantera."

Beskrivning

Har de gått och blivit helt tokiga på Bilweb Auctions, de brukar väl inte sälja lösa delar? Det stämmer. Normalt säljer vi inte motorer, men den här gången gick det inte att motstå frestelsen. Det är nämligen inte bara en motor, utan Mercedes mytomspunna 6,9 liters V8. Den monterades i Mercedes 450 SEL 6,9 som därmed blev toppmodellen i W116-serien.

Maxeffekt och maximalt vridmoment var sensationellt höga och i klass med, eller högre än, många dåtida sportbilar. Nämligen 286 hk och 550 Nm.

Det var något av det hårigaste som monterades i en produktionsbil 1975.

Detta gjorde Mercedes 450 SEL 6,9 till mycket snabb bil, trots en tjänstevikt på 1,9 ton. Fabriksuppgiften för 0-100 km/h angavs till 7,4 sekunder och toppfarten till hela 225 km/h.

Totalt tillverkades 7.380 exemplar av Mercedes 450 SEL 6,9 på fabriken i Sindelfingen mellan 1975 och 1980. Av dessa importerades aldrig några till Sverige när de var nya, åtminstone inte via de officiella kanalerna.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
     
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
     

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn går att vrida runt. Den har stått som reservmotor i många år och ägaren har inga uppgifter på när den var igång senast. Skicket på motorn går alltså inte att garantera.

Fakta om modellen

Den 6,3-liters M100 V8-motorn, som ursprungligen var monterad i 600 och 300SEL 6,3, blev förstorad till 6,8 liter (6 834 kubikcentimeter eller 417 kubiktum) genom att borra upp cylindrarna till 107 mm. Strängare utsläppsföreskrifter på 1970-talet krävde den större cylindervolymen för att kompensera för minskad effekt. Bränsleinsprutningssystemet uppgraderades till det tredje generationens mekaniskt kontrollerade, kontinuerliga insprutningssystemet Bosch K-Jetronic.

På grund av dess stora storlek installerade ingenjörerna ett torrsumpsmörjningssystem för att sänka motorns höjd och bevara den låga motorhuven. Torrsumpsystemet hade en större kapacitet på 12 liter jämfört med 5 liter för våtsumpsystemet som användes i de mindre M116- och M117-V8-motorerna. Mätstickan flyttades från motorkroppen till oljetankens påfyllningslock. Den större oljekapaciteten förlängde oljebyteintervallet till 20 000 km (12 500 miles).

För den europeiska och internationella marknaden producerade M100-motorn 213 kW (290 hästkrafter; 286 hk) vid 4 250 rpm och 546 N?m (403 pund-fot) vid 3 000 rpm. 450SEL 6,9 för den nordamerikanska marknaden hade reducerad effekt och kompression (8,0:1 istället för 8,8:1) och var utrustad med katalysator som krävde blyfri bensin: 186 kW (253 hästkrafter; 249 hk) vid 4 000 rpm och 488 N?m (360 pund-fot) vid 2 500 rpm. 450SEL 6,9 såld i Australien hade något reducerad effekt på grund av Australiens nya utsläppsföreskrifter från 1977: 198 kW (269 hästkrafter; 266 hk) vid 4 200 rpm och 510 N?m (376 vridmoment) vid 2 800 rpm.

Under hela sin produktionsperiod var cylindervolymen på 6,8 liter den största V8-motorn som någonsin byggts av Mercedes-Benz och av en europeisk tillverkare efter andra världskriget.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Kristinehamn

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-08-17.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG