Visa alla bilder

Volvo Amazon 121 B20 — 1968

Helrenoverad Norrbottensbil med endast 4 ägare sedan ny. Uppdaterad för att hänga med i den moderna trafikrytmen.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ägaren har renoverat bilen utan att ta några genvägar. Han har uppdaterat den till en 122S med starkare motor och overdrive. Passande för både museum och samlare, såväl som för den noggranne och körglade Volvoentusiasten."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
302 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16902
SÖDRA SUNDERBYN/LULEÅ
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo Amazon 121?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ägaren har renoverat bilen utan att ta några genvägar. Han har uppdaterat den till en 122S med starkare motor och overdrive. Passande för både museum och samlare, såväl som för den noggranne och körglade Volvoentusiasten."

Beskrivning

Historien om en mörkgrön Volvo Amazon.

1968 köptes Amazonen ny av BPA Byggproduktion i Eskilstuna. BPA stod för Byggfackens produktions AB och var en landsomfattande storkoncern där både LO och Kooperativa förbundet var delägare. (BPA gick senare upp i nuvarande PEAB och Bravida.) Bilen tilldelades regnummer D35936. Redan ett år senare bytte BPA till en ny bil och Amazonen köptes av Englunds bil i Luleå. Eftersom den nu hamnade i Norrbottens län tilldelades bilen regnummer BD68236. Året var nu 1969 och den blott 1 år gamla Amazonen köptes av herr Edvind Letho i Boden. Han var väldigt nöjd med sin bil och ägde den ända fram till 2015. Bilen hamnade då hos en dam i Övertorneå som först tänkt renovera den, men istället överlät bilen till nuvarande ägare.

Allt detta har vi fått fram via medföljande dokument, transportstyrelsen samt ägarintervjuer.

Nuvarande ägare är en namnkunnig bilrenoverare och entusiast som renoverat flera Volvobilar. Bland annat flera fina Volvo PV. Här har han lagt ner ett otroligt arbete för återställa och förbättra bilen till närmast nyskick. Hela bilen har varit helt nedplockad i delar och renoverad. Det går inte att lista allt som bytts ut vid renoveringen. Allt som ägaren ansåg inte höll måttet byttes ut mot nya eller renoverade delar.

Påkostad över 140 000 bara i nya delar och material, arbetskostnaden är inte inräknad.

Bilen är precis i samma utseende som en original 1968 Amazon och iordninggjord med målet att få en bil som är fin att använda i modern trafik, där alla detaljer är genomtänkta vid uppdateringen, så det ser ut som Volvo hade byggt den på detta sätt.

Mätarställningen är 21 898 svenska mil, eftersom mätaren snurrar runt ett varv. Efter helrenoveringen har bilen körts 200 mil. Så det är nog egentligen den sträckan som är relevant. Ägaren känner sig nu klar med renoveringen låter sälja bilen till förmån för sina andra hobbyfordon.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1968/1968 
  • Första registreringsdatum
    1968-03-08 
  • Avläst mätarställning
    18985 km 
  • Kw / hk
    55 / 75 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läderfärgad 425-552 
  • Färg
    Mörkgrön kod 94 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Helrenoverad B20-motor från 1975, med 8-bultad vev, K-kam och dubbla SU-förgasare. Topplocket är från samma motor med de större ventilerna, även planslipat för högre kompression samt utbytta ventilsäten för att kunna köras på blyfritt bränsle. Utrustad med växelströmsgenerator.

    Overdrive växellåda M41 av typ D, också helt genomgången före montering i bilen. Hela framvagnen renoverad. Bakaxel genomgången med nya hjullager, packboxar och packningar. Själva differentialen/klumpen är orörd. Allt i bromsar är nytt. Utrustad med bromsservo.

  • Skick interiör:

    Inredning i nyskick. Bland annat kan nämnas nytt innertak, matta och stoppning på instrumentpanelen. Alla gummilister är nya. Ny klädsel på framstolarna. Dörrsidor och baksätet är originalet från 1968.

  • Skick exteriör:

    Proffsigt utförd lackering i originalfärgen 94 mörkgrön. Utrustad med 5,5 tum breda plåtfälgar, de bakre är KPZ-fälgar från tiden. De främre är nytillverkade. Däck med vit sida i dimension 165/80-15. Sidolisterna är original i fint skick, även bakre stötfångaren är originalet från 1968. Främre stötfångaren är ny. Alla gummidetaljer är nya, inkl rutlister. Vid renoveringen monterades nya framskärmar från VP autoparts . Undersidan av bilen är tectylbehandlad och utan anmärkning.

  • Skick helhet:

    Mycket fint renoverad Amazon med smakfullt och noggrant utförd uppdatering av drivlinan. En bil som utstrålar pondus och framkallar vill-ha-begär hos betraktaren.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2022-06-15
Ursprungsbesiktning: 1968-03-08 (regbes) (Ombes:19800923)
Datum i trafik första gången: 1968-03-08
Senast godkända besiktning: 2022-06-22
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Ägarens kommentar

Jag har lagt ner min själ i att renovera bilen till ett skick som inte skäms för sig. Eftersom det är en Norrbottensbil så var den inte speciellt dålig från början. Jag fick byta sandplåtarna bak, samt de bakre hjulhusen. Därefter har karossen varit isär och allt lackerats både invändigt och utvändigt. När bilen var ny satt det B18-motor och M40 växellåda i den. Jag uppdaterade bilen med B20-motor och overdrive för att få en bil med mer ork som kan hänga med i trafiken utan att behöva köras på högsta varvtalet. Man kan lägga i overdriven redan vid 65- 70km/h och den orkar utan problem. Varvtalet ligger på låga 2500 varv/minut vid 90km/h. Efter renoveringen körde jag 80 mil, sen bytte jag olja och filter igen. Trots att bilen endast gått 200 mil sedan renoveringen var klar 2022, så kommer den att levereras nyservad. Jag vill inte lämna något åt slumpen.

Fakta om modellen

Under 1960-talet var Amazon Volvos volymbil och en stor framgång på en rad exportmarknader. År 1966 lanserades Volvo 140, men Amazonen fortsatte att tillverkas fram till 1970. Under tillverkningsåren skedde en rad modifieringar av Amazonen men grundformen behölls under de 14 år som modellen tillverkades. Nyheter 1968 var bland annat följande: Ratt till de reglerbara svankstöden i framstolarna, ny stötabsorberande ratt med försänkt nav för bättre förarsäkerhet, bromsservo på samtliga vagnar, nya solskydd med mer stoppning och delad rattstång för bättre förarsäkerhet.

Sammanlagt tillverkades 667 791 Amazoner mellan oktober 1956 och juli 1970. (Volvos officiella siffra är däremot 667 323 bilar)

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Södra Sunbyberg

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund
mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-04-25.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG