Visa alla bilder

DKW NZ 350 — 1939

Motorcykel som varit med om historiens vingslag. Använd av tyska armen i Danmark. Sedan övergiven och slutligen renoverad av svensk motorcykelsamlare.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Trevlig motorcykel med spännande bakgrund. Okulärt kontrollerad, med hänsyn tagen till ålder och tidigare användning, hittar vi inga direkta anmärkningar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
70 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16780
KARLSTAD
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande DKW NZ 350?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Trevlig motorcykel med spännande bakgrund. Okulärt kontrollerad, med hänsyn tagen till ålder och tidigare användning, hittar vi inga direkta anmärkningar."

Beskrivning

Under 1920 och 1930-talet var DKW världens största motorcykeltillverkare. Man hade 12 fabriker och nästan 15 000 anställda. Allt tack vare dansken Jörgen Rassmusen. Han utbildade sig till ingenjör i Tyskland och startade 1904 det som kom att bli DKW, samt senare Auto-Union, genom en sammanslagning med fabrikerna DKW, Audi och Horch. När Nationalsocialisterna kom till makten 1933 övertog tyska staten Auto Union och Rassmusen fick sparken. 1938 presenterade DKW sin nya motorcykelmodell NZ för den större allmänheten. Den fanns med såväl 250cc som 350cc motorer. Just 350cc modellen blev populär hos Tyska armen/Wehrmachts spaningsavdelning. Maskinerna som tillverkades till Wehrmacht hade nästan inga ändringar, jämfört med den civila versionen och blev känd som "Das Motorrad der Kradmelder", MC-ordonnansens motorcykel.

Just detta exemplar kom till Danmark med den tyska ockupationsmakten och användes där under andra världskriget. Efter krigsslutet blev den kvar i Danmark där den hittades i en lada. Så småningom hamnade den hos en svensk ägare. 1985 registrerades motorcykeln i Sverige.

Sedan 1996 har den funnits i samma släkt. Den köptes då av framlidne Alf Nordqvist som var aktiv i Hammarö MC-veteraner och använde DKW'n på veteranmotorcykelträffar. Efter Alfs borgång har det varit flera ägarbyten inom släkten, där ingen egentligen haft tid att använda den, så man låter nu DKW'n gå vidare till nästa MC-entusiast.

DKW'n är registrerad som 1939-års modell. Vi har kontrollerat ramnummer och motornummer mot gamla listor från fabriken som publicerats på https://dkw-nz.net/en

Ramnummer 582939 indikerar årsmodell 1940 och motornummer 995037 indikerar årsmodell 1939/40. Både motor och ram ligger inom samma intervall i tabellen, så vi tror att det är matching numbers. Som kuriosa medföljer det en Jerrycan bränsledunk från 1943.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1939/1939 
  • Första registreringsdatum
    1985-08-09 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    8 / 11 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Luftkyld, encylindrig tvåtaktsmotor på 346cc, med en uppgiven effekt på 11 hk. Hand och fotväxlad med 4 växlar. 6 volts elsystem, nytt batteri monterat. Hastighetsmätaren är av senare sort.

    Däcken har lite torrsprickor, se bilder. Fram sitter US Royal och bakdäcket är Dunlop Goldseal. Vi har inte kunnat provköra motorcykeln. Inför vårt besök skulle ägaren dränera bränsletanken, för att få i nytt fräscht bränsle. Tyvärr gick anslutningen till flottörhuset sönder och detta hann ej åtgärdas. Ägaren garanterar att motorn startar och går bra.

    Flottörlock för utbyte medföljer. Se bild

  • Skick interiör:

    Fin bönpall av senare tillverkning. Förarens lädersadel har sprickor, men skulle kunna vara den ursprungliga.

  • Skick exteriör:

    Snygg motorcykel som har genomgått en försiktig renovering under 1990-talet. Lackeringen är i bruksskick. Framskärmen har någon gång slagit i ramhuvudet när fjädringen bottnat. Bucklan verkar ha en äldre tidsenlig lagning. Det går att snygga till, men är samtidigt en del av historiken. Se bild.

  • Skick helhet:

    Proper veteranmotorcykel som inte förefaller ombyggd eller på annat sätt förvanskad. Den är i ett bra bruksskick och har använts på veteranmotorcykelträffar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-03-13
Ursprungsbesiktning: 1985-08-09 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1985-08-09
Senast godkända besiktning: -
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Karlstad

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund
mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-04-25.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG