Visa alla bilder
Visa film

Bentley Turbo R — 1988

En svensksåld "Gentleman's Express" i en sober färgkombination. Få ägare och endast 5.428 mil. Fartresurser som en sportbil men samtidigt all lyx och komfort, som gör färden exklusiv och behaglig.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En rullande brittisk herrklubb med alla dess attribut. Blank lackering, krom, skinninredning i högsta kvalitet med mycket trä, tyg- och lammullsmattor. Rikligt utrustad med dåtidens alla finesser. Picknickborden samt pluntorna och whiskeyglasen i armstödet bak, skapar en särskild trivsel för passagerarna. Till det en dovt mullrande V:8 med Turbotryck som ger fartresurser, utöver det gängse. Många av oss minns säkert när Åke Borglund från Teknikens Värld, satte svenskt hastighetsrekord om drygt 230 km/h hösten 1987 - i en Bentley Turbo R.

Den här vagnen har dock levet ett stillsamt liv och är i ett osedvanligt fint och välbevarat originalskick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
260 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16856
LIDINGÖ
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Bentley Turbo R?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En rullande brittisk herrklubb med alla dess attribut. Blank lackering, krom, skinninredning i högsta kvalitet med mycket trä, tyg- och lammullsmattor. Rikligt utrustad med dåtidens alla finesser. Picknickborden samt pluntorna och whiskeyglasen i armstödet bak, skapar en särskild trivsel för passagerarna. Till det en dovt mullrande V:8 med Turbotryck som ger fartresurser, utöver det gängse. Många av oss minns säkert när Åke Borglund från Teknikens Värld, satte svenskt hastighetsrekord om drygt 230 km/h hösten 1987 - i en Bentley Turbo R.

Den här vagnen har dock levet ett stillsamt liv och är i ett osedvanligt fint och välbevarat originalskick."

Beskrivning

Den 2 mars 1988 levererades denna vagn av Förenade Bil i Göteborg, till sin förste ägare. De skötte även om service för honom. Den skrevs över på ägarens olika bolag men så småningom klev ägare/brukare nummer två in i bilden och förvärvade den, i december 1991. Han var en hängiven Bentleysamlare och behöll bilen tom april 2022. Den stod mest i samlingen och kördes mycket sparsamt genom åren men fick service med byte av olja och filter samt insmörjning av gummilister mm och startades upp med jämna mellanrum. Nuvarande och tredje brukare förvärvade vagnen i april 2022. Även han samlare av exklusiva bilar. Då bilen stått still mycket lämnade han in den till Aston Hill, välrenommerad verkstad för engelska lyx- och sportbilar på Lidingö. De gjorde en omfattande genomgång med nya vätskor, tändstift, byte av styrstång, fininställning av gashydrauliken till fjädring/dämpning, finjustering av alla el-hissar, iordningställande av AC samt bilens båda signalhorn. Enligt verkstadschefen på Aston Hill, är denna vagn nu en av Sveriges bästa Bentley Turbo R att köra. Väl omhändertagen, få ägare, låga mil och nu genomgången för användning och körupplevelser.

Nyligen besiktigad utan anmärkning och körklar, med ålderns rätt också skattebefriad. Original handböcker medföljer.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1988/1988 
  • Första registreringsdatum
    1988-03-28 
  • Avläst mätarställning
    54,280 km 
  • Kw / hk
    243 / 330 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Helskinn och tygmattor i crème.  
  • Färg
    Svart metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går stabilt och behagligt i motor. Vid provkörning upplevdes färden tight och gedigen. Allt förefaller vara i mycket gott skick och väl fungerande. Ej kontrollerad på lyft men såväl verkstad som besiktning berömmer skicket. Av det som kunde ses, såg det bra ut.

  • Skick interiör:

    En inbjudande inredning i utsökt originalskick. Milt patinerade stolar och baksäte i exklusivt skinn, Creme (parchment hide). Fina tygmattor och exklusiva handsydda lammullsmattor i matchande kulör, från Flying Spares utanför Birmingham. Dörrsidor, innertak och alla övriga skinndetaljer och nederkanter på dörrarna, med mattor, likaledes i utsökt skick. Alla trädetaljer är även de i mycket fint skick. Alla reglage och el förefaller fungera väl.

  • Skick exteriör:

    Blank och fin originallackering, Ebony, med välbevarad handmålad midjerandning. Alla detaljer i krom, lyktor, glas, gummi och emblem i utsökt skick. Så även fälgar. Däcken, Avon Turbospeed är även de i fint skick men osäker ålder. Motor- och bagageutrymmen i mycket fint och välbevarat originalskick. Verktygshyllan förefaller vara komplett.

  • Skick helhet:

    Det här är en imposant vagn med en aura av brittisk lyx- och premiumvagn. Då det är en Bentley Turbo R, finns det dessutom rejält med kraft och fartresurser samt matchande väghållning. Lägger vi dessutom till historik och skick, kan vi konstatera att detta är en verklig klassiker samt ett entusiast- och samlarfordon med stort motorhistoriskt värde.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-02-27
Ursprungsbesiktning: 1988-03-02 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1988-03-28
Senast godkända besiktning: 2024-02-27
Besiktigad tom: 2026-02-28
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 8

Fakta om modellen

Bentley grundades av Walter Owen Bentley 1919. Under 20-talet blev det tävlingsframgångar och vagnar med sportiga ambitioner. Under börskraschen i skarven av 20/30-tal tog det slut och Bentley hamnade hos rivalen Rolls-Royce. Bentley blev nu ett alternativ till Rolls-Royce men med något lägre status/pris men fortfarande med sportiga ambitioner. På 60/70-talen blev däremot bilarna i stort sett identiska med små kosmetiska skillnader. År 1971 gick Rolls-Royce i konkurs efter stora problem hos divisionen med flygmotorer. Då hamnade företaget under statlig kontroll. Så småningom fick man ordning på företaget och 1973 fick bildivisionen stå på egna ben och påbörjade satsningen in mot 80-talet, prijektet kallades internt SZ. Under den här tiden började man även att prova med turbomatning. Så 1980 lanserar man de nya modellerna Silver Spirit/Spur och Mulsanne i Nice. Detta blev den fjärde generationen med gemensamma standardkarosser från Rolls Royce och Bentley. Turboversionen som man experimenterat med, kom till årsmodell 1983, fast då bara i Bentley. En V8-motor i aluminium med en Garrett lastbilsturbo. Den första versionen, av Mulsanne Turbo, tillverkades 1983-85. Därefter kom en Turbo R, där R står för road holding med bl.a. styvare chassi och hårdare fjädring. Nu fick man äveb en lackerad grill och aluminiumfälgar. Det ansågs anknyta till Bentleys tidigare image som "a sporting car". Årsmodell 1988 hade 330 hkr. Modellen kom att tillverkas fram tom 1998.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Lidingö

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-04-25.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG