Visa alla bilder
Visa film

Chrysler New Yorker Spitfire Straight 8 5,3 — 1947

Ståtlig representant för varumärket Chryslers efterkrigsmodeller. Såld ny i Sverige som en dåtidens luxusvagn från Amerikas Förenta Stater och med en sådan historik att den nästan borde berättas i en liten dokumentärfilm.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Pampig bil med en motor och en yttre uppenbarelse i en klass för sig, men det är ihop med proveniensen som bilen på allvar särskiljer sig. Svensksålda fyrtiotalsjänkare med en spännande bibehållen och berättad historik har en speciell plats i många entusiasthjärtan."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15781
HÖÖR
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Chrysler New Yorker?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Pampig bil med en motor och en yttre uppenbarelse i en klass för sig, men det är ihop med proveniensen som bilen på allvar särskiljer sig. Svensksålda fyrtiotalsjänkare med en spännande bibehållen och berättad historik har en speciell plats i många entusiasthjärtan."

Beskrivning

I november 1947 fick AB Gense i Eskilstuna, Sveriges idag äldsta aktiebolag, en leverans av en mäktig och lyxig Chrysler New Yorker. Som en direktionsbil i företaget var det säkert en uppskattad, rymlig och exklusiv åk- och körupplevelse för de som fick den äran. Företaget använde bilen till 1955 då den såldes till familjen Ström i Stockholm. Och det är paret Elisabeth och Rune Ström som står för det lite äventyrliga i berättelsen om den här bilen. De hade också på den tiden något så ovanligt som ett boende – och en restaurang(!) – i Benidorm i Spanien. Då var den orten inte stort mer än ett okänt fiskeläge. Chryslern kördes flera gånger fram och tillbaka till Spanien genom efterkrigstidens Europa och en bit in på sextiotalet. Om de spännande resorna kan det berättas mera, men det får bli en annan gång. Borgmästaren i Benidorm påpekade ofta med besvär att bilen var svenskregistrerad och så småningom ställdes den stora New Yorkern av i mitten av sextiotalet hemma vid Elisabeth Ströms föräldrahem i Bäckebo utanför Nybro. Där blev den stående under en pressening i ett garage till mitten av åttiotalet. Oregistrerad och obrukbar bytte bilen ägare ett par gånger tills Chrysler-räddaren Kristian med ett handslag köpte bilen 1987. Tre år senare 1990 hade han gjort bilen i presentabelt körbart skick och fått den återregistrerad.

Och i början av nittiotalet lyckades Kristian dessutom få kontakt med tidigare nämnda Elisabeth Ström (den andra faktiska ägaren) och de brevväxlade under femton år fram till hennes bortgång. I dessa brev dväljs det många roliga och intressanta historier om bilen och även om livet vid sidan av. Men som sagt, de får berättas en annan gång. Bilen var i original mörkblå, men efter åttiotalets karossrenovering valde Kristian att lackera den i en (åttiotalstrendig, kan man tänka) crèmevit kulör. Bilen entusiastbrukades i nästan trettio år och i över 1500 mil. Det blev utställningar, träffar, familjeresor och utflykter, muntra kundmöten och hämtningar på stationer. Och – naturligtvis – hundratals bröllop, studentkörningar och andra högtidsstunder som tarvar en råcharmig amerikansk pråm från 1947.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1947/1947 
  • Första registreringsdatum
    1990-06-21 
  • Avläst mätarställning
    46 604 km 
  • Kw / hk
    100 / 136 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    En rak sidventilsåtta med en lika cool konstruktion som ett eget snyggt namn, Spitfire Straight 8. Den halvautomatiska treväxlade lådan funkar fint när man lärt sig handlaget och motorns speciella gång har en härlig charm. Det finns ett litet bränsleläckage, förmodligen från bränslepumpen och en ny följer också med, men det kan också bara vara en slanganslutning.

  • Skick interiör:

    Efter en tid i en tidigare ägares förvaring är inredningen i behov av lite översyn. Den har delvis påbörjats och snitt har lagts på befintlig överdragsklädsel och dörrsidor för att identifiera originalklädseln.

  • Skick exteriör:

    Omlackerad i vitt från originalets mörkblå för över 30 år se'n. Lacken är fortfarande i bra skick, men efter ett förmodat längre förvar utomhus finns det små tecken på ytrost i dörrar och skarvar. Liten lackskada vid bakluckans kant och någon lackblåsa. En extra främre stötfångare följer med.

  • Skick helhet:

    Det är en rejäl pjäs att både hantera i trafiken och att husera hemmavid, bilen vill ha en bra och torr förvaring likt alla andra gammelfordon. Idag är den fortfarande i ett representativt och fint grundskick, och med lite ansträngning både ute och inne blir det ännu bättre. Givet all historik, kunskap och dokumentation som finns är det här en hisnande resa att anträda om du är intresserad av att omfamna bilens hela historia och föra den vidare. Med en del fordon följer det faktiskt och helt enkelt ett kulturhistoriskt ansvar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1992-07-09 (Konvert
Ursprungsbesiktning: 1990-06-21 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1990-06-21
Senast godkända besiktning: -
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

När produktionen återupptogs efter andra världskriget 1946 blev versionen New Yorker det lyxigaste utrustningspaketet från varumärkets Series C-39. Årsmodellerna 1946 till 1948 har samma grundläggande utseende med den typiska grillen, baserad på karossen som introducerades med 1941 års modell. Chrysler erbjöd New Yorker som en lyxbil för att konkurrera med till exempel Cadillac Series 61, Buick Roadmaster och Packard Super Clipper.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Höör

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-04-27.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG