Visa alla bilder

Volvo PV 444A — 1947

4 500 dokumenterade mil sedan den var ny 1947 och aldrig renoverad. Ett fint exemplar av den svenska folkhemsklassikern nummer ett!

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"En 444A med fin originalpatina trots omlackering. Behöver en del detaljarbete för att bli hundraprocentigt original."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
90 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11075
ÖSTERSUND
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo PV 444A?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"En 444A med fin originalpatina trots omlackering. Behöver en del detaljarbete för att bli hundraprocentigt original."

Beskrivning

När logdörren öppnades trodde inte nuvarande ägaren sina ögon. Denna genuina Norrlandsbil har enligt ägaren bara rullat 4 500 mil, och är i ett fint genuint originalskick inifrån och ut.
I samband med uppväckningen för två år sedan fick B4B-motorn en lättare översyn. Bland annat lyftes toppen av för att kontrollera konditionen, allt såg dock bra ut och förutom rena servicedelar så är det egentligen bara urtrampningslager, bromsar och däcken som är nytt. Under 90-talet ska dock motorn ha varit ur för en sotning. Samtidigt moderniserades elsystemet.
Bilen är någon gång omlackerad och enligt en tidigare ägare ska den tidigt i livet fått taket skadat efter en krock med ett träd, idag syns dock inga spår. Det enda som inte är fabriksmässigt är den aningen senare kepsen i plexiglas som följde med bilen.
Den klassiska tidiga inredningen med två handskfack och grön klädsel har mindre slitage på utsatta ställen. Den är dock original  sånär som på extra ljudisolering i golvet och heltäckningsmatta. Detta är gjort av nuvarande ägare som även monterat en extra temperaturmätare eftersom originalet gått sönder.
Till det här ovanligt fina exemplaret av Volvos kanske viktigaste bil genom tiderna kommer dubbdäcken som låg på när bilen hittades och original instruktionsbok i bra skick. Denna PV av första årsmodellen kan eventuellt behöva en lättare översyn då startmotorn ibland klickar och förgasaren flödar över.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1947/1947 
  • Första registreringsdatum
    1979-07-20 
  • Avläst mätarställning
    4185 mil 
  • Kw / hk
    29 / 39 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Helrenoverade bromsar runt om, samt urtrampningslager 2016 och 2017. Mindre glapp i hjulupphängningar. Kan ibland klicka på startmotorn, samt flöda i förgasaren. Elsystemet utbytt till ej originalskick. Enligt uppgift är motorn isärplockad och sotad på 1990-talet, inga vändkanter i cylindrar. Går bra.

  • Skick interiör:

    Original inredning med mindre slitage på utsatta ställen.

  • Skick exteriör:

    Tidigare omlackering – idag med försiktig patina, lite grovt rostlagat underrede och trösklar. Ett flertal av gummilisterna är torra och spruckna.

  • Skick helhet:

    Riktigt fin bruksbil, som kan behöva viss översyn, samt eventuellt byte av vissa delar till original.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Itrafik 2017-10-18
Ursprungsbesiktning 1979-07-20 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 1979-07-20
Senast godk besiktning 1982-06-04
Körförbud Nej
Skattebefriad Ja
Antal ägare 7

Fakta om modellen

Volvo har mycket att tacka konsulten Helmer Petterson. Med ett förflutet hos motorcykeltillverkaren Excelsior i Chicago återvände han hem på 1930-talet och tog bland annat fram flera gengasaggregat. 1943 började Volvo sälja hans aggregat och under en säljresa föreslog han Volvos grundare Assar Gabrielsson att man borde bygga en småbil. Inspirationen till karossen kom främst från USA och konstruktionen stod Helmer Petterson och Volvos tekniker Lennart Jern till stor del för.
Båda ville att den nya bilen skulle vara framhjulsdriven, men Gustaf Larson bestämde att den skulle få bakhjulsdrift med fyrcylindrig motor, monterad på längden.
Redan i september 1944 visades de första bilarna i Kungliga Tennishallen i Stockholm men de första bilarna levererades först den 8 februari 1947. PV444 tillverkades sedan fram till 1957 då den ersattes av PV544.

Lagerort och visningsinfo

Bilen finns i Jämtland, ring 070-2054510 för visning.

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG