Visa alla bilder

Oldsmobile Super 88 coupé V8 — 1960

Sällsynt Hardtop Coupé med den snygga bubbeltoppen. I originalutförande med renoverad inredning och motor. Rak och fin i plåten.

Krister Cervin
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Detta exemplar kommer från soliga södra Kaliforninen och är en så kallad ”Black Plate” med samma ägare de senaste 40 åren – från 1982 till 2014."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
135 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11087
CHARLOTTENBERG
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Oldsmobile Super 88 coupé?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Krister Cervin
Förordnad värderingsman
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Detta exemplar kommer från soliga södra Kaliforninen och är en så kallad ”Black Plate” med samma ägare de senaste 40 åren – från 1982 till 2014."

Beskrivning

Bilen är i orginalutförande och stora delar av originallacken är kvar, ej omlackad.Karossen är i närmast rostfri och rak och fin förutom en mindre parkeringsskada på nedkant av höger framskärm. Alla lister och emblem sitter kvar. Stötfångarna har lite spår av tidens tand men kan bli riktigt fina efter en polering, ej skadade eller rostiga.
Inredning som är helrenoverad i USA är i orginalutförande och motor ska enligt tidigare ägaren i USA vara renoverad 2012. Bland annat kan man se att den fått ny förgasare och bensinpump.Putsa och serva upp och kör som den är eller lacka om bilen och få den i toppskick. Nästintill fullutrustad redan som standard.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1960/1960 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    84790miles 
  • Kw / hk
    235 / 315 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    tyg och konstläder 
  • Färg
    ljusgrönmet 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen behöver en service. Senstaste bes 2015, ej körd efter detta.

  • Skick interiör:

    Renoverad inredning, originalutförande

  • Skick exteriör:

    Fin bil för att vara orenoverad.

  • Skick helhet:

    Hel och fin, bra bil att snygga till men också ok som den är, en smaksak.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Inreggad i Sverige 2014
Senaste besiktning 2015.
Skall in på SBP nu.
OBS! För mer info och visning ring Lars Nilsson på 0708-202113

Fakta om modellen

Oldsmobile eighty-eight var många år under koncernens finaste modellserie.

Eighty-eight is a full-size car that was sold and produced by Oldsmobile from 1949 until 1999. From 1950 to 1974 the 88 was the division's top-selling line, particularly the entry-level models such as the 88 and Dynamic 88. The 88 series was also an image leader for Oldsmobile, particularly in the early years (1949–51) when it was one of the best performing automobiles thanks to its relatively small size, light weight and advanced overhead-valve high-compression V8 engine. This engine, originally designed for the larger C-bodied and more luxurious 98 series, also replaced the straight-8 on the smaller B-bodied 78. With the large, high performance V8, the Oldsmobile 88 is widely considered to be the first muscle car, although this title is disputed.

Fjärde generationen 1959-1960. All Oldsmobiles were completely restyled for 1959, with the 88 series given longer, lower and wider styling on a GM B-body chassis. Styling highlights for the new models, promoted as the "Linear Look," included six-window styling on four-door pillared sedans, glassy semi-fastback rooflines on Holiday coupes and flat-blade rooflines with thin windshield and C-pillars on Holiday sedans which created a large open greenhouse effect. Two-door hardtops were called a "Scenicoupe," 4-door hardtops "Sport Sedan." While many 1959 model cars featured bigger and sharper fins, Olds flattened theirs horizontally and reduced chrome from 1958 for a much cleaner look. Wheelbases on 88 models increased by one inch to 123 inches (3,124 mm).
A larger 394 cubic-inch Rocket V8 with four-barrel carburation rated at 315 hp (235 kW) was standard on the Super 88. The lower-priced Dynamic 88 retained the two-barrel 265 hp (198 kW) 371 cubic-inch '57–58 Rocket V8, with a 300 hp (220 kW) four-barrel version optional.

Lagerort och visningsinfo

För mer info och visning ring Lars Nilsson på 0708-202113

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG