Visa alla bilder

Ford Thunderbird V8 — 1957

En äldre renovering som står sig bra. Tidigare ägaren Sko Unos favorit och komplett med Kelsey Hayes-fälgar och Hardtop.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Vacker bil i fint skick. Några små finish-anmärkningar finns men mycket fint helhetsintryck. Har stått några år och ingått i en större samling."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
235 511SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11034
GÖTEBORG
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ford Thunderbird?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Vacker bil i fint skick. Några små finish-anmärkningar finns men mycket fint helhetsintryck. Har stått några år och ingått i en större samling."

Beskrivning

Detta exemplar av en av de mest klassiska amerikanska 50-talsmodellerna har tidigare ägts av Sko Unos grundare Kenneth Längerberg. Bilen som är en äldre renovering står sig fortfarande bra. Karossen är rostfri och lacken fin bortsett från några repor längs fenorna bak. Även kromet är i bra bruksskick med några mindre rostprickar på de främre stötfångarna. Inredningen som troligen är bytt vid renoveringen är fortfarande hel och fin med bara försiktiga spår av användande i skinnet.
Denna klassiska Thunderbird rullar på original tillbehörsfälgarna från Kelsey Hayes och bland originalutrustningen märks Fender Skirts och en medföljande Hardtop, som finns avhämtning hos ägaren i Stockholm. För den som vill spela Elvis på EP-skiva medföljer också en tidstypisk Philips brödrost som sitter monterad under instrumentbrädan. Den som uppskattar musik från en mer modern stereo finns även en sådan eftermonterad.
Under huven sitter som sig bör en original 292 kubiktum stor Y-blockare kopplad till den tvåväxlade Ford-O-Matic-lådan.
Ford Thunderbird blev en storsäljare direkt från start. Måhända var Chevrolet först ut med sin Corvette men köparna ville ha V8 och valde Ford. Idag räknas den första generationen som en av bilvärldens verkliga ikoner.
En av många som älskade Thunderbird var legendariska skobutikskedjan Sko Unos grundare Kenneth Längerberg. Under 1970-talet syntes hans andra T-Bird, en vit milt customiserad -55 sommar som vinter – inte sällan parkerad första butiken på Norra brogatan.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1957/1956 
  • Första registreringsdatum
    2008-08-18 
  • Avläst mätarställning
    965283km 
  • Kw / hk
    180 / 241 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Ljusblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Inte körd på ett par år. Inga synbara fel. Lätt oljefukt vid huvudbromscylindern. Kan behöva service.

  • Skick interiör:

    Originalutförande, hel och fin. Lätt patina.

  • Skick exteriör:

    Original men någon gång omlackerad. Fin men inte perfekt. Inga synbara bucklor, ingen rost. Repor och och sprickor i lacken finns på några ställen. Repor på fenorna bak. Kromet i bra bruksskick. Mindre rostprickar på främre stötfångare.
    Cabben ej monterad i stativ.

  • Skick helhet:

    En några år gammal renovering. Inte perfekt bil men mycket prydlig.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Itrafik 2008-08-25
Ursprungsbesiktning 2008-08-18 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 2008-08-25(570101)
Besiktningsperiod - 2013-05-31
Senast godk besiktning 2011-05-17
Skattebefriad Ja
Antal ägare 1

Ägarens kommentar

En av bilhistoriens vackraste bilar på femtiotalet. Fortfarande i en klass för sig.

Fakta om modellen

När första generationen av Ford Thunderbird släpptes 1955 behövdes inte många månader för att ta sig förbi storkonkurrenten Chevrolet Corvette i försäljningsstatistiken. Första året såldes 16 155 Thunderbirds men bara 700 Corvetter.
Efter den fina starten tog Ford det försiktigt med uppdateringarna inför 1956 års modell. Det mest noterbara var ett continentalkit för att få plats med mer bagage och nytt tolv volts elsystem. Ihop med nya färger och runda sidorutor i hardtopen var det allt. Nästan. Till 1956 kunde man dessutom ersätta 292 V8:an med en större på 312 kubiktum. Som tidigare gick det att välja på en treväxlad manuell låda eller den tvåväxlade automatlådan Ford-O-Matic.
1957 hade Ford Thunderbird fått ytterligare starkare motor, ny stötfångare fram, större grill, mer markerade fenor och större baklampor. Samtidigt fick instrumentpanelen en kraftig modernisering med runda instrument. Redan året efter kom dock nästa generation.
Thunderbird tillverkades från 1955 fram till 1997 – när produktionen lades ner. Fem år senare var modellnamnet tillbaka igen för att försvinna än en gång 2005.
Så här långt har det tillverkats elva generationer. Första generationen rankas av många som den vackraste.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Tisdag 19 juni kl. 13:00 till 18:00
·     Tisdag 26 juni kl. 15:00 till 20:00


Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG