Visa alla bilder
Visa film

Lotus Esprit Turbo 4-cyl — 1985

James Bondfavoriten, känd från både Älskade Spion och Ur dödlig synvinkel. Esprit Turbo räknas idag som en av 80-talets mesta supersportbilar – här i ett prydligt originalskick och relativt få mil på mätaren.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En modern klassiker – med turboknuff! Efter lite smått fix redo att avnjutas i sommar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
180 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11842
BORÅS
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Lotus Esprit Turbo?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En modern klassiker – med turboknuff! Efter lite smått fix redo att avnjutas i sommar."

Beskrivning

En fin Lotus Esprit med den vassa Turbomotorn – och fortfarande med Giorgetto Giugiaros knivskarpa linjer. Detta högerstyrda exemplar som gått knappt 10 500 mil är en genuin originalbil i bra skick, privatimporterad från hemlandet Storbritannien. 
Lacken i blå metallic är den ursprungliga och fortfarande bra, men med en del små stenskott och mindre färgsläpp framför allt på nosen och bakom hjulen bak. Glasfiberkarossen har dock ytterst få sprickor, den enda vi hittat är en liten spricka i bakspoilern. Giugiaro-emblemen på sidorna är matta och de tidstypiska svarta partierna runt sidorutorna har en del mindre skav som bör vara lätt att åtgärda. 
Tre av de fyra original BBS-fälgarna är snudd på perfekta medan den fjärde fått en skada efter närkontakt med en trottoarkant. Framdäcken är dåliga medan batteriet är nytt. 
Bilen som sedan ett par år tillhör Sportbilsfondens fina samlingar har sedan den köptes in till samlingarna enbart startats upp ett par gånger om året men går bra i motor och växellåda. Denna Lotus besiktigades 2016 och kommer sannolikt inte vara svår att få godkänd, den kräver dock en mindre översyn där tuta och vindrutespolningen behöver åtgärdas. Vid senaste uppstarten visst oljud från urtrampningslagret och så laddar den inte ström.
Den sköra inredningen har en del åldersprickor i skinnet och skulle bli ännu finare efter rengöring, infettning och en del omsorg om detaljerna. I grunden har den dock fin patina.
Lotus Esprit Turbo kom 1980, och med 2,2-litersmotorn utrustad med turbo hade plötsligt Lotus sportbil Esprit tagit steget upp till toppskiktet bland supersportbilar. Esprit blev också kändis på vita duken – mycket tack vare James Bond och hans vita exemplar som förvandlades till u-båt i Älskade spion, men den hann också vara med i Ur dödlig synvinkel, och senare i filmer som Basic Instinct och Pretty Woman. 

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1985/1985 
  • Första registreringsdatum
    2009-05-19 
  • Avläst mätarställning
    103870 km 
  • Kw / hk
    157 / 210 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    5-vxl 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Gick bra när den köptes 2017 och har sedan dess startats upp ett par gånger om året. Senast besiktigad 2016. Fick anmärkningar på tuta och vindrutespolning ur funktion. Nyligen uppstartad och går fint. Bromsarna känns ok, men laddar inte och visst oljud från urtrampningslager. Motorn ej motortvättad – lite spår av olja och oxid. Nytt batteri. Visst oljud från urtrampningslagret "osäker på om det är det är permanentsmort och fettet som stelnat, eller slitet" och så laddar av ström sådar "remmar".Ljuddämpare och Stötdämpare Bak måste bytas.

  • Skick interiör:

    Skinn, småsprickor i stolarna. Skulle må bra av en rengöring och infettning. Samma gäller konsoll, där någon detalj som kan vara öppningsanordningen till bagaget är klädd med tape. Instrumentpanel: Skinnarbetet lite slitet på vissa ställen. Lädret har släppt lite i vissa hörn. Synlig lagning på luckan till handskfacket. Skinnet krympt mot rutan. En del mindre bruksskav instrumentkluster. Sliten och missfärgad växelspaksdamask. Bra känsla i reglage, växellspaksknopp skulle må bra av slipning och lack. Ratt ej perfekt men original Lotus och i ett skick som stämmer väl överens med miltalet.
    Innertaket har några oxiderade skruvar. Klädsel på a-stolpe har släppt – bör vara lätt att laga. Dörrsidor: Vänstersidan 4. Höger får 3+ då den har några mindre färgrester och är aningen smutsigare.

  • Skick exteriör:

    Fin originallack med en del stenskott framför allt på nospartiet. Det finns också en del stenskott och färgsläpp bakom bakhjulen. Backspeglar något skavda i övre hörnen. En del mindre lättbättrade uppslag höger dörr. Mindre lagning/bättring höger tröskel. Färgsläpp på huven ca 1x1 cm. Skrap bakom vänster bakhjul, samt något litet på stötfångaren bak. En liten liten spricka i spoilern bak. Några mycket små stenskott i framrutan. Giorgetto Giugiaro-emblemen på sidorna matta. De tunna plastlisterna på a-stolpen något skadade av ålder. Dörrlist har krympt något, framför allt vänster sida. Originalfälgar. Tre av dem snudd på perfekta, medan den fjärde har skador efter närstudie av trottoarkant.

  • Skick helhet:

    En fin fungerande originalbil som för att vara en Lotus har klarat åren bra.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2016-06-21
Ursprungsbesiktning: 2009-05-14 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2009-05-19 (850801)
Besiktigad tom: 2018-08-31
Senast godkända besiktning: 2016-08-05
Körförbud: Ja
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 2

Ägarens kommentar

En av våra tidiga bilar som köptes in till Bilfondens samlingar. Den som är på jakt efter en Turbo Esprit bör titta närmare på den här bilen.

Fakta om modellen

Esprit visades redan 1972 men produktionen kom inte igång förrän 1976. Som ersättare till den allt mer ålderstigna Europa var det ett rejält steg i rätt riktning med banbrytande hisnande moderna sportbilsformer signerade Giugaro. Karossen byggdes i glasfiber i två halvor som limmades tillsammans.
Motorn, placerad bakom stolarna, var Lotus nyutvecklade fyrcylindriga Typ 907 på 160 hk vid 6200 r/min. Redan från början fanns dock tankar på V8.
Chassit påminde mycket om Europa – men i stället för plåtboxar på vardera sida av motorn försågs det med en rörkonstruktion. Hjulupphängningen fram hämtades från Opel Ascona men bak användes en egen konstruktion med tvärlänkar och radialstag.
I början av 1980 uppdaterade Lotus med större motor på 2,2 liter men den verkliga bomben var Turbo Esprit som släpptes samtidigt. Med 210 hästkrafter, moderniserat chassi och en del karossmodifieringar levde Esprit äntligen upp till sitt utseende på allvar.
Tredje generationen Esprit introducerades i april 1981, och i praktiken var det en Turbo Esprit – men utan turbo. 1988 fick karossen en lätt modifiering och året efter ökades effekten ännu en gång. 1996 lanserades även Esprit GT3 och den brutala Esprit V8. Sammanlagt byggdes det drygt 10 000 Lotus Esprit mellan 1976 och 2004.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Shaun Major

Mail: shaun.major@bilwebauctions.se
Telefon: +46 709 72 40 07

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Shaun Major på telefon +46 709 72 40 07 eller maila till shaun.major@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e november 2019.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG