Visa alla bilder
Visa film

BMC Austin Cooper 1310cc — 1968

En Mini Cooper MK II uppgraderad av JANA Motors till högsta standard. Renoverad utan tanke på kostnader.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Säljarens dröm-Mini har blivit förverkligad med trimmad 1275 motor, chassie uppgradering och påkostad inredning."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
135 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12453
BÅLSTA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMC Austin Cooper?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Säljarens dröm-Mini har blivit förverkligad med trimmad 1275 motor, chassie uppgradering och påkostad inredning."

Beskrivning

Totalt renoverad och genomgången Mini Cooper MK II. MK II tillverkades endast åren 1968 och 1969. Det var också den sista modellen med med de karaktäristiska skjutrutorna i dörrarna samt utanpåliggande gångjärn. Denna Mini har motorn utbytt från 998 cc till en 1275 cc som är något borrad. Effekten på dessa motorer brukar hamna på runt 80-90 hästkrafter. Denna är ej körd i bromsbänk varför effekten är uppskattad. Tjänstevikten är strax över 700 kg så det rör på sig ordentligt om gaspedalen trycks i botten. Självklart är Coopern också utrustad med bromsskivor fram för att kunna stanna på en kort sträcka. Det är en perfekt bil att ta ut på kurviga landsvägar för en tur. Eller kanske ta med den till någon av alla hundkojeträffar i Sverige eller utomlands. Att samla och bruka gamla Minis, hundkojor, är en världsomfattande hobby. Denna Mini Cooper säljes av familjeskäl.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1968/1968 
  • Första registreringsdatum
    1968-04-30 
  • Avläst mätarställning
    84509 km 
  • Kw / hk
    40 / 55 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Konstläder 
  • Färg
    Röd/svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Ej mycket körd efter renovering

  • Skick interiör:

    Ej mycket körd efter renovering

  • Skick exteriör:

    Ej mycket körd efter renovering

  • Skick helhet:

    Ej mycket körd efter renovering. Mycket fin, körklar Mini Cooper av den ovanliga MK II modellen

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2014-06-29
Ursprungsbesiktning: 1968-04-30 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1968-04-30
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: 2017-06-30
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Antal ägare: 12

Fakta om modellen

Alec Issigonis var hjärnan bakom Austin/Morris Mini eller som vi i Sverige kallar den för: Hundkoja. Minin presenterades i augusti 1959. Sverige var ett av de första länderna där den blev mycket populär. Världens första Miniklubb, Mini Seven Club, bildades i Sverige 1961, en månad före Storbrittaniens motsvarighet. 1961 kom även en trimmad variant, Mini Coopern. Senare följde andra varianter som en skåpbil (van), pickup, Mini Moke, Riley Elf och Wolseley Hornet som var lyxmodeller med skinnklädsel, träpaneler, stående grill m.m. En ännu starkare Mini togs fram för i första hand tävlingsbruk, Cooper S. Den blev så populär att den tillverkades med tre motorstorlekar för att passa in i alla tävlingsklasser baserade på motorstorlek. Den största var på 1275 cc.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Johan Ålander

Mail: johan.alander@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 80 91 17

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Johan Ålander på telefon +46 705 80 91 17 eller maila till johan.alander@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e april 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG