Visa alla bilder

Jaugar XK120 DHC 3,4L — 1953

En av efterkrigstidens sportvagnsikoner med en intressant historik från Danmark och Sverige, som nu har stått i sitt garage i snart 50 år.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Det är speciellt att få öppna ett par garageportar, se ljuset svepa in över en vagn som har stått där i ett halv sekel. Där stod den trångt och lite illa till för fotografering. Historik, en dröm som inte blev förverkligad men som nu kan få en chans med ny ägare. En vagn, ett objekt men med så mycket utstrålning. Den förefaller vara i stor sett komplett och en möjlighet för en ny ägare att ta projektet i mål och ut på vägarna igen. Den kräver mycket men kommer att ge tillbaka med råge."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
20 NOV 11:15
76 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18892
HÄGERSTEN / STOCKHOLM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
500 - 550 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 77 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
32951
14 NOV 21:42
76 000 SEK
1521
14 NOV 19:16
75 000 SEK
3200
14 NOV 18:33
60 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Jaugar XK120 DHC?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Det är speciellt att få öppna ett par garageportar, se ljuset svepa in över en vagn som har stått där i ett halv sekel. Där stod den trångt och lite illa till för fotografering. Historik, en dröm som inte blev förverkligad men som nu kan få en chans med ny ägare. En vagn, ett objekt men med så mycket utstrålning. Den förefaller vara i stor sett komplett och en möjlighet för en ny ägare att ta projektet i mål och ut på vägarna igen. Den kräver mycket men kommer att ge tillbaka med råge."

Beskrivning

Enligt uppgift är den här vagnen tillverkad i Coventry med start den 1 september 1953. Den lämnade sedan fabriken den 14 oktober. Mottagare var Auto Compagniet Aarhus i Danmark, dit den kom med båt den 30 november 1953. Den var då lackerad i Birch Grey med inredning i Red interior trim colour samt sufflett i French Grey. Förste ägare var en Herr Rosenvinge ägare av Grenaa Dampvaeveri A/S. Senare lackerades den om i British Racing green och inredningen (säte och dörrsidor) klädes om i svart. År 1978 förvärvades bilen av en svensk fordonsentusiast med ett flertal brittiska vagnar i garaget. Med bilen följde en del dokument samt en av sonen till förste ägaren, Jörgen Rosenvinge, översatt manual. I garaget har vagnen stått sedan dess och är idag ett intressant "garage find". Den blev aldrig inregistrerad i Sverige men ursprungskontroll är gjord men då den endast gäller viss tid behöver den förnyas. År 2000-01 blev motorn renoverad med nya ventiler i toppen, nya lager i vevaxeln, nya kamkedjor, nya kolvringar samt ett nytt avgassystem. Då blev även delar av kringutrustningen åtgärdade. Därefter avled tyvärr ägaren och inget mer blev gjort. Förutom motorrenoveringen står vagnen i stort sett såsom när den kom till Sverige för snart 50 år sedan.

Med bilen följer en mängd dokument såsom Heritage Trust certifikat, tullhandlingar från Rigsarkivet i Danmark, intyg till underlag för ursprungskontroll från MHRF med foton, beslut från Transportstyrelsen om beviljad ursprungskontroll. Det bör således inte vara några problem att registrera in vagnen i Sverige.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1953/1953 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    42314 km 
  • Regnr
    OREG 
  • Chassinummer
     
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Helskinn med textilmattor 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Nyrenoverad motor för drygt 25 år sedan, i övrigt ett objekt som dock förefaller vara komplett.

  • Skick interiör:

    Den förefaller vara komplett och i originalskick förutom omklädning av stolar och dörrsidor.

  • Skick exteriör:

    Den förefaller vara komplett så när som stötfångarhornen i bak. Lackering och krom är i bruks- och förvaringsskick. Det finns bulor och repor. Det finns även rost så även under i "bottenplattan". Sufflett är även den i originalutförande men torr. Belysningsdetaljer är i bra skick, så även glas, emblem och detaljer.

  • Skick helhet:

    En vagn som har bidat sin tid i en Törnrosasömn i 50 år och som nu väntar på sin prins och en kyss. Det finns att göra men vagnens intressanta skandinaviska historia samt modellens historik har en mytisk aura kring sig och vi vet alla vilken motohistoriskt intressant vagn och klassiker det här är.

Fakta om modellen

Jaguar XK är en sportvagn som tillverkades mellan 1948 och 1960, designad av William Lyons. Jaguar hade tagit fram en modern sexcylindrig motor med dubbla överliggande kamaxlar. Den var avsedd för den nya stora efterkrigsvagnen Mk VII. Motorn var nu klar, men resten av bilen var ännu inte färdig. Då tog William Lyons fram en sportvagn med futuristiska drag och monterade den nya motorn i den. Intressant nog påminde vagnen om de speciella Peugeot Darl’mat-vagnarna, som tävlade på bland annat Le Mans i slutet av 30-talet.

Den nya sportvagnen visades upp vid London Motor Show 1948 och väckte berättigad uppmärksamhet, både för motorn och prestandan samt den speciella karossen. Den gjorde helt enkelt dundersuccé, och Jaguar påbörjade genast produktionen av vagnen som döptes till modell XK 120. Först ut var en roadster, Open Two Seater (OTS). Från 1951 erbjöds en täckt coupé, Fixed Head Coupé (FHC). Senare, 1953, tillkom även en mer ombonad cabriolet, Drop Head Coupé (DHC). Till skillnad från roadstern hade den bland annat en fastare och kraftigare rutram för de två frontrutorna, vevbara fönster i dörrarna som dessutom var högre i "livet" samt trädetaljer i dörrarna och instrumentbrädan. Den var även något rymligare då framsätet kom längre bak från ratten. Den hade också en mer påkostad sufflett med stoppning. Att den blev just XK 120 berodde helt enkelt på att den toppade 120 mph, vilket motsvarar 193 km/h. Den var då världens snabbaste serieproducerade bil. Det gjordes även olika specialvagnar som klarade en bit över 200 km/h. Totalt tillverkades enligt uppgift 12 045 exemplar av XK 120 åren 1948-1954. Av dessa var 1 472 vänsterstyrda DHC. Senare tillkom XK 140 och XK 150, men det är en annan historia.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Hägersten / Stockholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-12-04.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG