Visa alla bilder
Visa film

Porsche 911 S 2,7 — 1973

Försiktigt personlig tolkning av en idag exklusiv "Early 911" S-modell. Entusiastiskt fint och användarvänligt skick, noggrann dokumentation och en detaljerad historik.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Henrik Landén
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Rolig S i ett känsligt fixat skick, och även för många originalentusiaster på den tidiga 911-scenen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
850 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16535
HALMSTAD
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Henrik Landén
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Rolig S i ett känsligt fixat skick, och även för många originalentusiaster på den tidiga 911-scenen."

Beskrivning

Den kom till Sverige från Italien 1977 med sin då i Sverige boende italienska ägare och har genom åren en ägarlängd där alla har varit välvårdande och Porsche-entusiastiskt medvetna. Den förra ägaren var själv baserad i Danmark, men tillbringade mycket tid i Sverige, var aktiv i Porsche Club Sverige och bilen fick därför tacksamt nog behålla sin svenska registrering. Han var också den som lät lackera om bilen. Den nuvarande ägaren köpte bilen 2003 och under sin tid har han gjort en hel del uppdateringar och åtgärder, bland annat renoverat växellådan 2005 och gjort en tillståndskontroll av motorn med en demontering och nya packningar och tätningar 2009. Hela listan på åtgärder finns detaljerat återgiven bland bilderna.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1973/1973 
  • Första registreringsdatum
    1977-11-10 
  • Avläst mätarställning
    91 866 km 
  • Kw / hk
    121 / 165 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg/vinyl 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Trevligt uppdaterad maskin till 2,7 liter och drygt 240 hästar. Motorn byggdes i början nittiotalet av Porsche-specialisten Micke Svens. Den drar med ett piggt välbekant och skönt vridmoment, och lådan är så bra som en 915-låda kan vara. En utförlig teknisk specifikation av motorn finns under "Ägarens kommentarer", alternativt bland bilderna. Där finns även en detaljerad lista på åtgärder som den nuvarande ägaren har utfört.

  • Skick interiör:

    Snygga, tidstypiska och idag eftertraktade och exklusiva Recaro RS-stolar från tidigt sjuttiotal. En liten reva i vinylen på förarstolen. Heico-burbågen monterades in 2002 och därmed eliminerades också baksätet, men ryggstöd och sittdynor följer med, liksom original stolsunderreden fram, ratt och solskydd. Fint nyare innertak, liksom mattorna i kupén och i lastutrymmet.

  • Skick exteriör:

    Snygg lack i originalkulör, Bahia Red 022. Bilen lackerades om 2001 från en renslipad kaross. 2018 fick bilen ett nytt golv i lastutrymmet och även en liten lagning av högerdörren i nederkant. Fina original 15" Fuchs, 7" fram och bak med nyare Bridgestone Potenza S02. Ett set extra Fuchs 15x7 med äldre R-däck finns att köpa till separat för en eventuell ny ägare.

  • Skick helhet:

    Eftertraktad modell i ett förfinat fint skick med förändringarna inriktade på prestandaglädje.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2023-05-01
Ursprungsbesiktning: 1977-11-10 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1977-11-10
Senast godkända besiktning: 2022-05-25
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 20

Ägarens kommentar

Motorn är ombyggd baserad på nytt 07R-block av magnesium, nya 2.7 liter NiCaSil cylindrar och kolvar, RSR-kammar, sportljuddämpare, balanserad vevaxel, något modifierade toppar. Den lämnar runt 240 hk. Weltmeister krängningshämmare fram och bak (fullt justerbara). Sänkt med Bilstein stötdämpare (samma som på 911RS). Slitsade och ventilerade skivor både bak och fram. Renoverade original-bromsok (aluminum S/RS fram) med racingbelägg. Nya bromsledningar av koppar överallt. Ny huvudbromscylinder. Bromsslangar förstärkta med rostfritt stålnät. Super blue racing bromsvätska. Bilen var sänkt och krängde praktiskt taget inte alls, men har höjts igen till ursprunglig höjd. Karossen har lackats om i originalfärgen Bahiaröd från plåtren. Främre och bakre stötfångarlister, blinkersglas, gummilister runt alla fönster är bytta. Porscheskölden och alla dekaler i motorrummet är också ersatta med nya. Allt detta gjordes sommaren 2001. Interiört har alla mattor bytts ut mot nya som matchar original Recaro RS stolarna. Heigo halvbur (bultad version), som ser tuff ut och som även hjälper till att styva upp karossen, monterades i juni 2002. Bakre ryggstöden får därmed inte plats men finns kvar om jag skulle vilja återställa den till original. Ratt och H-bälte från Momo, resp HEIGO. Bilen är också utrustad med Weltmeister shift-kit. Nytt innertak och nya mattor invändigt och i bagageutrymmet. Bilen har standard Fuchs 7x15" fälgar med Bridgestone Potenza SO2 i bra skick. Växellåda med diffspärr förstärkt på kronhjulssidan.

Fakta om modellen

I september 1973 genomgick 911:an den största yttre uppdateringen under tillverkningstiden. Nya stötfångare, anpassade efter lagkrav på USA-marknaden, förändrade bilens utseende, speciellt i kombination med att alltfler kromade dekorlister ersattes av svartlackerad dekor. Motorn förstorades återigen, nu till 2,7 liter. De tre grundmodellerna kallades nu 911, 911S och 911 Carrera.

Hösten 1976 fick Carrera-modellen en trelitersmotor, och redan ett år senare ersattes hela 911-programmet av en enda modell, 911 SC. Under resten av sjuttiotalet satsade Porsche sina resurser på frontmotor-bilarna, medan 911:an lämnades utan uppdateringar. Avsikten var att med tiden ersätta den gamla svansmotor-modellen, men kunderna ville annorlunda och efterfrågan var fortsatt hög. Efter förändringar i företagsledningen hösten 1980 beslutade Porsche att lyssna på kunderna och åter satsa på 911:an. Första resultatet av nysatsningen visades på Internationella Bilsalongen i Genève 1982, när Porsche presenterade en tredje karossvariant, en helöppen cabriolet.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Halmstad

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-12-07.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG