Visa alla bilder
Visa film

Ford Escort RS Cosworth 2.0 — 1993

En av 1990-talets ikoner, en Ford RS Cosworth, var och är fortfarande en av många människors absoluta drömbil.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här bilen har mycket historia från både Tyskland och Sverige, och mycket pengar har spenderats på den genom åren. Den går utmärkt och helt utan anmärkning och den har en kraftfull drivlina som har modifierats för att producera och hantera de ca. 350-380 hästkrafter, som bilen har idag."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
340 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15190
SANDARED
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
440 - 480 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här bilen har mycket historia från både Tyskland och Sverige, och mycket pengar har spenderats på den genom åren. Den går utmärkt och helt utan anmärkning och den har en kraftfull drivlina som har modifierats för att producera och hantera de ca. 350-380 hästkrafter, som bilen har idag."

Beskrivning

Bilen levererades 1993, till sin första ägare i Dirmstein, Tyskland, och importerades sedan till Sverige 2001. Under tiden i Sverige var den alltid väl underhållen och det följer med ett flertal äldre besiktningsrapporter, tysk servicehistorik mm, vilket samtidigt bekräftar att bilens körsträckan idag är 182 000 km.
För 3 år sedan blev bilen köpt av en tysk samlare och ställdes direkt in i dennes bilsamling i Tyskland.
Dock blev den inte registrerad i Tyskland, utan den förblev fortfarande svenskregistrerad.
Bilen har över tid fått en hel del arbete utfört i Sverige, och kostnaderna uppgår till långt över 100 000 kr.

Följande har bl.a gjorts:
Motorn är uppbyggd kring ett 200-block med CP-kolvar och original vevstakar, där allt sedan är vägt och balanserat.
Toppen är helt ombyggd om av Kenneths Motor, Motala Kamaxlar med justerbara kamdrev.
Ombyggd till Forge-vevhusventilation.
Turbo:n är original, men GIK Turbo teknik har byggt om och renoverat den (kvitto på över 17 000 kr finns).
3 tums avgassystem med FIA-godkänd racing kat och 2 Mongoose ljuddämpare.
Original Weber/Marelli injektor med 788cc injektor, Motorn är mappad till 1,5 bar av "RimboMartin", och laddar ca 1,3 idag .
Bosch 040 bränslepump
RS500 tank
Laddluftkylare
Samco slang till hela motorn
Vibratech motor + växellådsfästen
Sachs tryckplatta förstärkt med organisk koppling
FIXIT växellåda.

Bilen ger 350-380 hk vid 5-6000 rpm när turbon slår i, och dumppventilen låter sådeles fantastiskt vid växling.

Tillsammans med bilen, kommer det även med en omfattande dokumentation med utförda åtgärder och inköpskvitton (se bilder).

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1993/1993 
  • Första registreringsdatum
    2001-04-06 
  • Avläst mätarställning
    82921 km 
  • Regnr
    SFP817 
  • Chassinummer
    WF0BXXGKABNC81673 
  • Kw / hk
    162 / 220 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Mallard Grön  

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen går fint och allt fungerar bra. Den känns tight och det känns att den har gott om hästkrafter under huven.

    Den har fått en oljeservice nu, innan den fraktades tillbaka till Sverige, och den har inte körts mycket de senaste åren. Bra däck på lättmetallfälgar. Något smärre märken på någon fälg "se bilder".

  • Skick interiör:

    Fin inredning med bra skinnsäten och endast något smärre slitage på förarstolen. Innertaket verkar ha blivit utbytt och är i gott skick. Bra instrumentering, men med ett pixelfel på klockan och två små monteringshål i instrumentbrädan som spår efter en mobiltelefonhållare. Bra paneler, golvmattor och en fungerande sollucka.

  • Skick exteriör:

    Eftersom lacken är i ett sådant bra skick, har bilen den med största sannolikhet lackerats om någon gång i tiden.

    Det finns en 5 cm lång repa på bakspoilern samt några små stenskott på motorhuven. Även frontspoilern har några minde repor (se bilder). Karossen är mycket rak och slät och utan tecken på skador, uppslag eller rost. Underredet är snyggt och rent. Rutor och glas är bra och utan skavanker.

  • Skick helhet:

    Det byggdes bara runt 7000 bilar mellan 1992 och 1996, så chansen att du mött en på vägen under senare år, är väldigt liten. Är du spekulant till en Ford RS Cosworth att ha som en samlarbil, är det därför absolut dags att köpa en sådan nu, innan priserna skjuter ännu mer i höjden.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2016-09-05
Ursprungsbesiktning: 2001-04-04 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2001-04-06
Senast godkända besiktning: 2016-08-10
Besiktigad tom: 2017-11-30
Årsskatt: 2199 Kr
Körförbud: Ja
Antal ägare: 13

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Classic Car Depot
Shaun Major
+46 709 724007
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-12-08.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG