Visa alla bilder

Focus MkV Ford 1600 Cosworth FVA — 1968

Historisk engelsk-svensk racersportvagn med en riktigt om delvis byggdes av svenska firman Sportscar. Har stått på renoveringsmognad i 30 år.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Intressant tävlingsbil i ett i stort sett komplett projektskick med en eftertraktad vintage racemotor."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
310 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13495
SANDARED
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Focus MkV Ford 1600 Cosworth FVA ?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Intressant tävlingsbil i ett i stort sett komplett projektskick med en eftertraktad vintage racemotor."

Beskrivning

Under 60- och 70-talen körde många ur den svenska racingeliten med motorer byggda och underhållna av företaget Sportcars. En Sportcars-motor blev ett begrepp i svenska racingvärlden. Grundarna Lennart Sundin och Sven ”Buris” Burehed var legenderna som gjorde jobbet. Mindre känt är att Sportcars även byggde tävlingsbilar under namnet Focus. Totalt gjordes sex bilar varav de första tre var Formelbilar medan de tre sista var racersportvagnar.?
Bakgrunden till den andra racersportvagnen - Focus Mark V - var att Picko Troberg skulle tävla i sportvagns VM i klassen upp till två liter. Han behövde en bil och Sportcars fick uppdraget. Engelsmannen Charles Lucas byggde chassit – med Lotus 23 som förebild - medan Lennart Sundin på Sportcars knackade aluminium-karossen. Motorn köptes från Maserati-museet i Modena. Den hämtades av Frank Williams (ja, just han!) som då handlade med racingdelar - detta många år innan han blev legendarisk grundare av sitt eget F1 stall. Williams packade in motorn i en VW-buss som kördes nonstop Stockholm-Modena. För besväret fick Frank 500:-, vilket var en hyfsad slant på den tiden. Första testet avslöjade dock att Maseratimaskinen var både gammal och trött. Den byttes snabbt ut mot en piggare drivkälla från Ford, Ford 1600 Cosworth FVA, vanlig kraftkälla i dåtidens framgångsrika Ford Escorter. Det är en sådan motor som nu finns på en pall bredvid bilen.

Vad som hände därefter är lite oklart. Picko lade sina VM planer på hyllan och drog vidare mot nya projekt. Under mer än 30 år fanns hos en samlare i Göteborg som nu har gått bort. Dödsboet säljer därför bilen på auktion.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1968/1968 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    147 / 200 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Hewland 5 växlad 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Gul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn har en verifierad historik som säger att den satt i olika Ford Escorts på den svenska mästerskapsscenen för standardvagnar innan en ägare engagerade just Sportcars för en översyn och underhåll av motorn. Efter det hade den en total gångtid på runt 2 timmar i en Lotus 7 innan ägaren till Focusen köpte den till sitt projekt.

  • Skick interiör:

    Originalstolen ger en fin vintagekänsla tillsammans med instrumenten och ratten. I övrigt är det gamla dragningar av el och eldsläckningsutrustning. Chassit i sig är ett projekt att säkra, bygga och rädda.

  • Skick exteriör:

    Sliten och skadad aluminiumkaross från dåtiden. Fronten blev skadad vid en avåkning och är därför kapad. En fälg från originalets uppsättning saknas. Delarna på bilderna är de som finns, och några av dem kan också härröra från andra projekt.

  • Skick helhet:

    Ett historiskt och spännande projekt som kräver mycket arbete, men med en nationellt viktig proveniens och signifikans.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Classic Car Depot
Shaun Major
+46 709 724007
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2021-06-03.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG