Visa alla bilder

Volvo C202 "Valp" B20A — 1980

Trevlig terrängbil i bruksskick. Har bara haft en brukare sedan ny. Undanställd i carport sedan 1991. Sista årsmodellen av Volvo C202 Valp/Laplander.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Ett mycket användbart entusiastfordon med hel och ovanligt rostfri kaross. Genomgång av bromsar och motorservice behövs pga långt stillestånd. Motorn går runt men startar ej då det fattas några delar i förgasaren."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
36 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12986
ARVIKA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo C202 "Valp"?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Ett mycket användbart entusiastfordon med hel och ovanligt rostfri kaross. Genomgång av bromsar och motorservice behövs pga långt stillestånd. Motorn går runt men startar ej då det fattas några delar i förgasaren."

Beskrivning

När produktionen av Volvo Laplander/Valp upphörde 1980 köpte mannen bakom bilmuseet i Arvika ett tiotal av de sista byggda bilarna. Han kunde göra detta då han hade mycket bra kontakter med Volvos hjullastarfabrik i Arvika. Bilarna sålde han sedan vidare till sina jaktkamrater i bekantskapskretsen. Denna behölls dock som gårdsbil men kördes bara i 11 år innan den blev stående i en carport på grund av startproblem en vacker dag 1990. Inreggad, avställd. Regbevis finns. Nyckel saknas.

OBS! Mätarställningen osäker, (kan ev. stämma pga att bilen bara körts mellan 1980 till 1991, som "gårdsbil" och sedan stått avställd), vi kan dock inte garantera mätarställningen.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1980/1980 
  • Första registreringsdatum
    1981-09-01 
  • Avläst mätarställning
    12288 km 
  • Kw / hk
    60 / 82 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn går runt men startar ej då det fattas några delar i förgasaren.

  • Skick interiör:

    Inredning som behöver rengöras, förarstol sprucken i söm i dynan, innertaket hänger.

  • Skick exteriör:

    Matt lack som har börjat flagna, inga allvarliga rostangrepp, inga större bucklor och skador.

  • Skick helhet:

    Komplett bil som lönar sig att göra iordning.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1982-12-10
Ursprungsbesiktning: 1981-08-19 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1981-09-01
Senast godkända besiktning: 1991-06-03
Besiktigad tom: - 1992-03-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Folkhemmets svar på Jeep och Land Rover. Omåttlig populär i både det militära och civila för sin stryktålighet samt fina terrängegenskaper. Hett samlarobjekt bland alla som gillar att ta sig fram på skogsbilvägar och i obanad terräng. Okomplicerad teknik och gott om reservdelar inte minst till Volvos klassiska B20 motor. Sista två åren byggdes dessa i Ungern. Samlarbil som också är mycket användbar.

Lagerort och visningsinfo

Kontakta värderingsmannen för att boka en tid för visning.

Hämtning

Hämtning skall ske senast 2 veckor efter att auktionen är avslutad.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG