Visa alla bilder
Visa film

Volvo 164 B30/6-cyl — 1972

Den dyraste och lyxigaste Volvo sedanen var 164:an. Denna har en eftermonterad original överväxel för att få ett behagligare varvtal på den kraftfulla motorn vid snabb landsväg och motorvägskörning. Endast en tidigare ägare.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka meddelande

"En mycket välskött Volvo 164 som har spår av brukande men som fortfarande är i ett mycket bra bruksskick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
113 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13613
NORRKÖPING
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
100 - 120 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Johan Ålander
Värderingsman mitt och norr
Skicka meddelande

"En mycket välskött Volvo 164 som har spår av brukande men som fortfarande är i ett mycket bra bruksskick."

Beskrivning

Detta välskötta exemplar är utrustad med bl.a. skinnklädsel, servostyrning och eftermonterad överväxel. Volvo 164:an har aldrig varit utrustad med radio vilket gör att den snygga panelen är obruten.
Som kuriosa bör nämnas att finansminister Gunnar Sträng köpte en likadan 164 som denna våren 1969. Samma färg men originalutrustad med överväxel.

Redan i början av 1960-talet bestämde sig Volvo för att ta fram en sexcylindrig lyxigare version av den kommande 140-serien – för att locka tillbaka premiumkunder från Mercedes-Benz. På hösten 1968 presenterades 164 – med karossen från 140-serien och nosen från Projekt 358, ett tidigare avstannat projekt där man tänkt sig V8. Med tio centimeter längre front fanns det gott om plats för den nya raka sexcylindriga motorn B30 på 130 hk DIN. I praktiken var det en förlängd B20 med samma cylinderdimension som den vanliga fyrcylindriga. Växellådan som kom från ZF fanns med och utan överväxel, och för de som önskade kunde man även beställa sin 164 med automat.
Inredningen var betydligt lyxigare än i 140-serien, och hösten 1969 fick 164 skinn som standard, liksom nackskydd. Samtidigt fick bilen också luftutsläpp med backventil, två halogenljus på var sida grillen. Året efter blev servostyrning standard och liksom hos 140-serien ökade axelavståndet två centimeter.
Hösten 1971 när det var dags att släppa årsmodell 1972 kom B30E med insprutning som alternativ. Nytt var också ventilerade skivbromsar fram. I övrigt var nyheterna samma som på 140: de infällda dörrhandtagen och moderniserad instrumentbräda.
För att göra plats för den kraftiga stötfångaren som kom hösten 1972 var man tvungen att modifiera grillen och samtidigt fick 164 ny instrumentbräda, baklampor och bättre sidoskydd vid kollisioner. Inför 1974 kom de än kraftigare kofångarna, och samtidigt försvann ventilationsfönstren i dörrarna.
Modellåret 1975 blev det sista för 164 och Volvo kunde summera försäljningen till 153 023 exemplar.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1972 
  • Första registreringsdatum
    1972-04-24 
  • Avläst mätarställning
    180 200 km 
  • Regnr
    DYO 368 
  • Chassinummer
    066170 
  • Kw / hk
    96 / 131 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell/Od 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Mörkblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra i motor och transmission.

  • Skick interiör:

    Ovanligen snart femtioårig skinnklädsel.t fin för att vara

  • Skick exteriör:

    Bra skick med mindre bruksrepor. Nederdelen på karossen nedslipad för att kolla om lackbubblorna innehöll gravrost. Det gjorde de ej, bara ytrost.

  • Skick helhet:

    En bil i ett mycket bra bruksskick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1989-05-29 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1972-04-24 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1972-04-24
Senast godkända besiktning: 2020-05-29
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Norrköping

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Johan Ålander
+46 705-80 91 17
johan@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2021-06-17.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG