Visa alla bilder
Visa film

Porsche-Diesel traktor Junior (encyl. luftkyld) — 1958

Luftkyld dieseltraktor i bästa samlarskick, en av Sveriges absolut finaste och intressant historia.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Går fint i motor, växellåda och bromsar. Nya däck, belysning och jättefin lack. (Nya org. baklampor monterade, syns ej på bilderna)"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
165 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12384
OLOFSTRÖM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Porsche-Diesel traktor Junior?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Går fint i motor, växellåda och bromsar. Nya däck, belysning och jättefin lack. (Nya org. baklampor monterade, syns ej på bilderna)"

Beskrivning

Denna traktor köptes ny av lantbrukare på en gård utanför Bergen på västlandet i Norge 1958 och användes där till 2015. Den brukades endast på sommaren för slåtter på gräsängar 1-2 gånger per säsong, runt husen på sommaren och stod torrt i ladan på vintern. Den är lite körd och har aldrig varit rostig. Slåtteraggregatet har suttit på sedan den var ny. (Sax-delen till aggregatet följer med och kommer att läggas upp på separat bild). 2015 köptes den av en Porscheentusiast som importerade den till Sverige och sedan servade upp den samt lackerade om i originalkulör, kompletterat med nya däck och baklampor mm.
Startar lätt och går fint. Låter underbart med encylindrig luftkyld diesel motor. Detta är Junior, vilket är den minsta, och mest behändiga modellen. Ett perfekt samlarobjekt som man också kan ha mycket kul med. Till Porsche traktorer säljs fortfarande alla delar och det ordnas genom Porsche Diesel-klubbar och vanliga Porsche klubbar träffar och event året runt.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1958/1958 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    11 / 14 
  • Drivmedel
    Diesel 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går fint. Nya däck rutom, nyservad, nytt batteri.

  • Skick exteriör:

    Hel och fin. Ingen rost, eller skavanker eller skador. Fint utställningsskick,

  • Skick helhet:

    Bästa samlarskick. Lite skav och märken på listen på huven framtill sänker betsyget från 5 till 4. (Listen går att byta till ny.)

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Oregistrerad

Fakta om modellen

Historien om Porsche Diesel är intressant. 1936 beställde Hitlers administration ett förslag av Dr Ingenjör Porsches tekniska byrå, på en folktraktor, som skulle vara enkel, driftssäker och stark. Detta ingick i ett program med bättre vägar, en folkbil (Bubblan) och en folktraktor. 1937 visade Porsche sin konstruktion (och fick patent), men luftkyld dieselmotor och en speciell koppling som gjorde traktorn lättkörd. Någon produktion hann dock aldrig komma igång före kriget. Efter kriget var behovet av traktorer jättestort. 1948 började företaget Allgaier tillverka traktorer och efter något år, fick de använda Porsches patent på motor och koppling med mera. Porsches företag blev mer involverad i produktionen och 1953/54 bytte de namn till Porsche Diesel. Junior var grundmodellen, senare kom även två, tre (super) och fyrcylindriga (master) luftkylda diesel motorer i större modeller. Junior är idag den mest populära, eftersom den har så fin design och bara väger 950 kg och marschar runt 20-25 km per timma, (varför många har den för finåkning och enklet kör den på släpkärra när de skall längre bort på träffar och event).
I början av 1960-talet började marknaden för små traktorer bli mättad och Porsche Diesel såldes 1963 till Renault tractors och då upphörde produktionen i Tyskland, men flera tekniska lösningar levde vidare.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning hosBrocenter in Olofström enligt nedan:

- Torsdagen den 31:e oktober kl.13:00 till 18:00

Visningsadress: Brostugevägen 1, 29342 Olofström

Kontakta handläggare Ted Gryth
Telefon: +46 705 65 67 27
Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se

Brocenter i Olofström
Ulf Olsson
Telefon +46 706 34 05 12

Kjell Olsson
Telefon +46 706 34 00 00

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till
Ted Gryth på telefon +46 705 65 67 27 eller
Ulf Olsson på telefon +46 706 34 05 12
Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e november 2019. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG