Visa alla bilder

Piaggio Vespa Bacchetta Faro Basso — 1950

En tidig Piaggio-scooter i Sverige, registrerad sent på hösten 1950. Finrenovering med endast NOS-delar eller nya kvalitativa delar.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Förstklassig renovering av en känd connaisseur i scooterkretsar, tillika ägaren. Enda anmärkningen, som ägaren själv påpekade, är en liten resning av färgen på tutkåpan."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
83 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12365
STOCKHOLM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Piaggio Vespa?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Förstklassig renovering av en känd connaisseur i scooterkretsar, tillika ägaren. Enda anmärkningen, som ägaren själv påpekade, är en liten resning av färgen på tutkåpan."

Beskrivning

Poliskonstapel Sune Bergström i Haparanda var den första ägaren registrerad 1950 och den blev avförd ur reservregistret 1961 efter att ha varit oanvänd se'n 1957. Den nuvarande ägaren köpte och renoverade scootern 2007-2008 efter att den hade legat demonterad i lådor se'n 80-talet.
Motorn helrenoverades och alla delar fick rätt ytbehandling, till exempel kromatering och fosfatering. Vespan lackades med cellulosalack i rätt nyans, den röda grundfärgen på bland annat insidan av kåporna är lackerad precis som på fabriken och monterades ihop med nya gamla delar eller nytt från veteranscooter-leverantören Mauro Pascoli. I maj 2008 var den klar och har se'n dess rullat varje sommar. Modellen (V15) var den allra sista stångväxlade versionen, tillverkad i slutet av 1950. De första officiellt importerade Vesporna kom till Sverige i april 1950 efter det att importrestriktionerna från Italien hade hävts i januari samma år. Det här exemplaret är ett av ett litet fåtal som finns kvar av dessa tidiga modeller.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1950/1950 
  • Första registreringsdatum
    1950-11-23 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    3 / 4 
  • Drivmedel
    Bensin 2T 
  • Växellåda
    Manuell/stång 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Verde Metallizzato 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn renoverades 2008 och är fortfarande i fint fungerande skick. En Vespa-motor från 50-talet behöver lite handfast kunskap om konstruktion och funktion för bästa bruksvärde, men allt fungerar felfritt.

  • Skick interiör:

    Insidan av scootern är lackad i samma röda grundfärg som Piaggio använde sig av. Vid den här renoveringen skulle allt vara rätt.

  • Skick exteriör:

    Lackad för att eftersträva dåtidens lackkvalitet i korrekt cellulosakvalitet i original Piaggio-kulör Verde Metallizzato. Fin och vacker i lacken efter 11 års sommarbrukande. Liten resning i lacken på tutkåpan.

  • Skick helhet:

    En felfri och riktigt fint renoverad V15 är en eftertraktad modell och den här gör ingen samlare besviken.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2008-05-19
Ursprungsbesiktning: 2008-05-12 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2008-05-19 (520523)
Direktimport: Nej (tidigare reg i Sverige)
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: 2008-05-15
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 1

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Peter Sundfeldt

Mail: peter.sundfeldt@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 38 80 22

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Peter Sundfeldt på telefon +46 705 38 80 22 eller maila till
peter.sundfeldt@bilwebauctions.se

Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e november 2019.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG